Verf verwijderen balkonvloer

Heraut

  • #1
De vloer van mijn balkon is vies van allerlei verfresten. Ik wil dit graag proberen te verwijderen en vraag me af hoe dit te doen.

De vloer bestaat uit een soort hout\kunststof plaat met noppen. Weet iemand welk materiaal dit is en of ik dit op een fatsoenlijke manier schoon kan maken. (of moet \cq kan verven?)

Zie bijgevoegde foto's.


 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #2
Is dit wel de orginele vloer of kan het zijn dat er een plaat boven op de orginele betonnen vloer ligt?
 

Heraut

  • #3
Het gaat hier om een balkon op de 3e etage van een gerenoveerd pand uit 1930. Het is dus hout of iets dergelijks, in ieder geval geen beton.
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #4
Nou ik had de verwachting dat het oppervlak dat je ziet een plaat is die boven op de orginele balkonvoer ligt, het zou dan een optie zijn om de plaat om te draaien (mits het allemaal een beetje symetrisch zou zijn).

Als het mijn balkon was ging in de vloer schilderen in plaats van schoonmaken. Dat gaat waarschijnlijk sneller en het resultaat zal netter zijn, want ik ben bang dat je met een hoop moeite wel wat verfspatten wegkrijgt maar dat het nooit wordt wat je ervan verwacht.
 

EdP

  • #5
Het lijkt wel betonplex.
Verafbijtmiddel proberen?
(of de plaat vervangen?)
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #6
Het lijkt verdacht veel op anti-slipplaat waar men steigerbordessen van maakt.

Kijk wel uit dat u niet tegen de onderkant van een eternitplaat aan zit te kijken, de structuur op de foto lijkt daar ook op, alhoewel uit bovenstaande blijkt dat het hout is ?

Indien anti-slipplaat: Ontvetten, gladschuren en opnieuw met een 2-k lak behandelen is effectiever dan verfspetters lospeuteren.
 

Heraut

  • #7
Ik kan de planken helaas niet omdraaien, dus het zal verven worden...

Het lijkt meer op een soort verwerkt hout (multiplex ofzo?). Als ik kies voor een 2 componenten verf zit ik dan altijd goed?

Moet daar nog grondverf onder? En hoeveel lagen raad je aan?
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #8
Of u altijd goed zit kan ik helaas niet bevestigen. U dient er rekening mee te houden dat onder de planken vocht kan zitten. Dit vocht zal totdat het hout een bepaald verzadigingspunt heeft bereikt geen kwaad kunnen.

Komt het daarboven, dan zal het vocht de verffilm van de oppervlakte afdrukken indien het niet via de onderlaag wegkan. Indien de planken nog in goede staat verkeren kunt u het volgende verfsysteem toepassen:

Ontvetten ( ammoniakwater / verfreiniger ).
Schrap de verfspetters met een schrapper zoveel mogelijk weg van de oppervlakte. Neem hiervoor een niet al te scherpe schrapper ivm beschadigen oppervlakte.
Schuren P120/150.
1 laag Alkydgrondverf aanbrengen met roller.
Schuren P240/360.
Aflakken met een 2-Komponenten lak ( 1 laag voldoende ) met roller. Gebruik handschoenen, en meng de komponenten exact zoals op de verpakking staat aangegeven.

Nogmaals: eea is gebaseerd op een redelijke tot goede conditie van de ondergrond.
 

Heraut

  • #9
Bedankt, ik ga het proberen!
 

Heraut

  • #10
Nou ik ben klaar!

De 2-componenten verf was niet te vinden, de "verfmanager" van de **** keek me aan alsof ze water zag branden (nadat ze me eerst 3 keer de hele winkel doorstuurde)

zie bijlage voor het resultaat (alkyd grondverf, en "alkyd-hars" krasbestendige verf).

Bedankt voor het advies!


 

Fiesiekus

  • #11
Dat is opgeknapt zeg!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu