Verf trap verwijderen om vervolgens te beitsen

Beunert

  • #1
Beste,

Voor het volgende project heb ik iets meer informatie nodig. Helaas heb ik op het forum hier niets over teruggevonden.

Ik ben begonnen aan renoveren van de trap (zie foto's).
Het doel is om de trap volledig schoon te krijgen van lijm- en verfresten om deze vervolgens te beitsen.

Op de foto's is te zien dat ik hieraan ben begonnen, dit doe ik met een hete luchtpistool en krabber. Vervolgens zal ik dit gaan zandstralen zodat alle nerven in het hout ook vrij zijn van verf en lijm.

Echter, is dit de juiste methode en is het hout geschikt om dit te beitsen?

Graag jullie input :)



 

Beunert

  • #2
Update

Ik heb 2 lagen verfabijt toegepast op de trap met onderstaand resultaat. Zoals te zien is, zit er nog een verf/vet laag op. Deze gaat met de hete luchtpistool heel moeizaam eraf (voor de geheele trap is dit qua inzet niet te doen).

Zijn er nog andere methodes die ik kan toepassen om dit te vereenvoudigen?

 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #3
Ik heb dat zelf bij de hand gehad. De enige manier is inderdaad de verfföhn en een scherpe krabber resp. beitel voor de kleine hoekjes.

En daarna de driehoek schuurmachine eroverheen met de grofst mogelijke korrel. Liefst korrel 50, want het loopt snel vol van die lijm.

Bij mij moest er weer tapijt overheen, dus ik kon volstaan met 'zoveel mogelijk eraf' en glad.

Wanneer je wilt beitsen komt het allemaal veel nauwer, want als er nog een dun filmpje overheen ligt trekt de beits niet in het hout maar blijft erop liggen. Gevold is dat de beits niet goed pakt en dat je enorme kleurverschillen krijgt.

Afbijt heb ik niet gebruikt. Voor zo'n groot oppervlak en dan er bovenop zitten vind ik afbijt te gevaarlijk, je krijgt teveel van die smerige dampen naar binnen.
 

De Bob

  • #4
Het probleem bij alle "milieu vriendelijke" producten is dat de agresieve werking sterk vermindert is, afbijt/thinner enz.
Dus men heeft veel meer nodig voor hetzelfde resultaat.

De afbijt zult u dus meerdere keren moeten gebruiken.
Er zijn ook goede lijm verwijderaars.

Met een föhn kan ook, maar door het verwarmen, zakt de lijm nog verder in het hout

Een middel wat ook toegepast wordt is de treden met schoonmaak azijn insmeren, even laten intrekken, met water wegspoelen, daarna zou de lijm makkelijker weg te halen zijn.

Met een goede bescherming en goede doorluchting kunt u als laastste thinner gebruiken, dat lost de lijm op, maar pas op met adem en vuur.

Zandstralen.van een trap heb ik geen ervaring mee.

Verder zal er goed diep geschuurd noeten worden.
Gebruik een dekkende beits

Wij hebben een keer een belijmde trap moeten plamuren met 2k, de lijm was zo erg diep ingetrokken dat alleen gronden al problemen gaf.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #5
Ik zou advies vragen bij een bedrijf dat trappen renoveert en/of bij een stoffeerder, die zijn goed bekend met dit soort problemen.
Als er ook maar iets lijm blijft zitten hecht de verf niet, ik weet uit ervaring dat het een frustrerende bezigheid is.
Ik denk dat u uitkomt op bekleding.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu