Verf op alkydbasis over acrylverf schilderen

A

Anonymous

Gast
  • #1
Hallo,
Ik wil graag weten wat er gebeurd als ik verf op alkydbasis over acrylverf schilder, want ik heb dus al geschilderd zonder de ondergrond te testen. En hoe kan ik de deuren e.d. die nog niet geschilderd zijn testen? Ik heb gehoord met spiritus, kan ik de gewone spiritus gebruiken? Hoe doe ik dat precies?
En kan ik het zien als de ondergrond wel op acrylbasis was of zie je dit pas op de lange termijn?
Alvast bedankt voor de adviezen!
Ina
 
A

Anonymous

Gast
  • #2
Die truc met spiritus geldt volgens mij voor latex verf tov alkyd muurverf, of dat ook werkt voor acrylverf betwijfel ik. Maar ik ken wel een paar andere:

acrylverf laat zich bijzonder beroerd afbranden met een heteluchtstripper, alkyd vliegt eraf. Een acrylverf krijg je er met normale afbijt ook niet af, alleen met een speciale afbijt voor acrylverf lukt dat!

Er zijn hele goede professionele acrylverven, als je daaroverheen met (eveneens hele goede) alkydverf schildert zal het geen probleem geven. Maar ík zou het niet doen! Want je weet totaal niet hoe die onderlaag is en wat eronder zit.

Ik zou alles eraf (afbijten dus, helaas) halen en opnieuw gronden, gronden en aflakken. Maar als het binnen is, wat is dan het bezwaar om weer acrylverf te gebruiken? Niet zo slecht voor de gezondheid, kwasten en handen makkelijk schoonmaken, droogt snel en stinkt niet! Buiten gebruik ik persoonlijk liever alkydverf, ik ga dan voor dekkende beits, makkelijk in onderhoud...

Let wel op
1. ontvetten,
2. schuren,
3. stofvrij maken,

dan pas verven!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu