Verf droog erg slecht.

Cliaz

  • #1
Ik heb een klein probleem met het schilderen van mijn trap. Ik had een open trap waarbij de treden bekleed waren met tapijt. Het tapijt en de lijmresten verwijderd met plamuurmes, verfkrabber en een lijmresten verwijderaar (chemische vloeistof) van de bouwmarkt.

Onder de lijmresten leek het hout voorzien van een dunne laag grondverf. De treden dus alleen geschuurd. Alle overige houten delen van de trap waren al eerder geschilderd. Die delen alleen geschuurd. (En alles uiteraard schoon en vetvrij gemaakt met een amonia oplossing.

Gisteren de oneven treden en het overige houtwerk geschilderd met Flexa couleur locale zijdeglans voor hout. De alcyd versie. Dus te verdunnen met terpentine. Vanmorgen bleek (tot mijn grote verbazing) dat de treden niet gedroogd waren. Deze waren zelfs nog enigszins kleverig. Alle overige houten delen (die al eerder geschilderd waren) waren in die 24 uur wel netjes gedroogd en uitgehard. Overigens was het erg koel in de ruimte van de trap. Ik heb inmiddels een radiator open gedraaid.

Iemand ideeën waar dit aan kan liggen?
Te weinig grondverf op de treden?
De chemicaliën in de lijmresten verwijderaar zorgen dat de verf niet goed droogt/uit hard?
Iets anders?

Graag tips/info.
 

Mwdecor

Verfadviseur
  • #2
Een nog "vochtige" ondergrond kan de droogtijd van de verf wat verlengen, maar op 48 uur zou de verf toch droog moeten zijn.
Waarschijnlijk is de laagdikte op de treden groter dan die op de zijkanten, daar moet je ook rekening mee houden.
 

EdP

  • #3
De normale droogtijd op de pot geldt voor 20°, bij lagere temperaturen zal het langer duren. Zelf heb ik ook eens een mengverf van een bouwmarkt gehad die chemisch niet klopte, deze verf droogde daardoor nauwelijks.

Je kunt bij twijfel de verf terugsturen naar de winkel, deze kan dan eventueel geanalyseerd worden ter onderbouwing van de klacht.
 

Mwdecor

Verfadviseur
  • #4
Juist EdP, kan inderdaad ook aan de omgevingstemperatuur gelegen zijn, of idd aan de verf. Hou ouder ze is, hoe langer ze nodig heeft om te drogen.
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #5
Ik heb ooit (heel lang geleden) een potje siccatief (schrijf ik dat goed zo?) gekregen bij een verfhandel.

Ik had toen een fiets geschilderd met hele oude verf, en die werd niet meer droog. Door die siccatief extra toe te voegen aan een volgende laag, droogde de zaak toch alsnog.

Maar of dat trucje nog opgaat, en of dat siccatief nog bestaat?
 

Cliaz

  • #6
Jammer dat een aantal personen (naar mijn indruk) de vraagstelling niet goed heeft door gelezen voordat er een antwoord werd geplaatst.

Ik heb met DEZELFDE pot verf ook andere delen van de trap geschilderd die WEL binnen de normale tijd is gedroogd.
Het ligt dus niet aan de inhoud van de pot verf (chemische samenstelling en leeftijd).
Het ligt dus niet aan de omgevings temperatuur.

De treden zijn na ca. 45 uur nog steeds niet goed droog. Ik kan de even traptreden dus nog steeds niet gaan schilderen. Ook kan ik de oneven trapdelen niet opschuren voor een nieuwe verflaag.

Ik had gehoopt op een goede tip zodat ik met de even traptreden niet weer tegen hetzelfde probleem aan loop. Ik zit eraan te denken om daar toch maar eerst een dunne laag grondverf op te gaan zetten. Mogelijk droogt dat sneller. En gaat het daarna ook beter met de zijdeglans die eroverheen gaat.
 

Mwdecor

Verfadviseur
  • #7
Wij lezen alles goed door, neem dat van ons aan. :!:
Het is echter niet altijd evident om een kant-en-klare oplossing te bieden die de vraagsteller verwacht.

Ik hou me aan de vochtige ondergrond: door het decaperen en afwassen (ontvetten) kan het hout nog vochtig zijn, zeker als er niet lang genoeg gewacht is vooraleer te schilderen.
De temperatuur was zoals je zelf zegt aan de lage kant...

De zijkanten heb je niet gedecapeerd, en daar droogt alles naar behoren!
Ik zit eraan te denken om daar toch maar eerst een dunne laag grondverf op te gaan zetten. Mogelijk droogt dat sneller. En gaat het daarna ook beter met de zijdeglans die eroverheen gaat.
Hier zie ik geen enkele meerwaarde in qua oplossen van het droogprobleem: als de lak niet droogt zoals het moet vermoed ik dat die grondverf ook niet naar behoren gaat drogen.

Anderzijds : het is altijd aangeraden om grondverf te gebruiken vooraleer te lakken.
 

Cliaz

  • #8
De opmerking was ook niet zozeer voor jou bedoeld. Het eerste antwoord was naar mijn mening wel goed en duidelijk. De latere antwoorden deden mijn wenkbrauwen wel enigszins fronsen. Vandaar mijn vorige reactie.

Overigens snap ik goed dat je niet voor alle problemen een kant en klare oplossing hebt. Daar heb ik zelf voldoende kluservaring voor. Ik was dit probleem met het schilderen echter nog niet eerder tegen gekomen.

Maar even over de grondverf. De traptreden "leken" in een hele dunne laag grondverf te zitten. Bijna doorzichtig. De verf die ik erop heb gedaan was behoorlijk dik. Bijna volledig dekkend in één keer. Zoals je zegt droogt dat waarschijnlijk moeilijk. Als ik grondverf zover verdun dat ik deze in een dunne laag kan opsmeren, dan zal deze hopelijk wel snel drogen.

De overige houtdelen, die al voorzien waren van een opgeschuurde oude verflaag, waren wel goed opgedroogd. Daarom hoop ik dat de nieuwe verf ook beter zal drogen als ik eerst een dunne laag grondverf gebruik.
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #9
Cliaz schreef:
Cliaz schreef:
De latere antwoorden deden mijn wenkbrauwen wel enigszins fronsen.
Ik wist niet dat je selectieve tips wou: alleen die bij je in de smaak vallen.

Andere suggesties zijn dus gewoon niet welkom? :?
 

Cliaz

  • #10
Probleem schreef:
.....Vanmorgen bleek (tot mijn grote verbazing) dat de treden niet gedroogd waren. Deze waren zelfs nog enigszins kleverig. Alle overige houten delen (die al eerder geschilderd waren) waren in die 24 uur wel netjes gedroogd en uitgehard......
Antwoord schreef:
.....Zelf heb ik ook eens een mengverf van een bouwmarkt gehad die chemisch niet klopte, deze verf droogde daardoor nauwelijks. Je kunt bij twijfel de verf terugsturen naar de winkel, deze kan dan eventueel geanalyseerd worden ter onderbouwing van de klacht......
Antwoord schreef:
.....Juist EdP, kan inderdaad ook aan de omgevingstemperatuur gelegen zijn, of inderdaad aan de verf. Hou ouder ze is, hoe langer ze nodig heeft om te drogen......
En daar mag ik dan geen critische uitspraak over doen? Als een deel van het verfwerk wel goed is en een ander deel niet, dan ligt het niet aan de chemische samenstelling of temperatuur.

Ik wil dus inderdaad selectieve tips. Dit soort antwoorden valt niet bij mij in de smaak omdat het geen antwoord is op mijn vraag. Alsof de zijkanten van de trap een andere temperatuur hebben dan de trede's. Alsof de verf uit het blik spontaan van chemische samenstelling kan veranderen zodra ik een trede ga schilderen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu