Verf dakbeschot verwijderen

Jan Koop

  • #1
Ik heb een verflaag aan de binnenkant van het dakbeschot op de zolder zitten. Ik wil deze verf helemaal verwijderen om condensatieproblemen tegen te gaan. Hoe kan ik dat het beste doen en snelste doen zonder dat er veel schuurstof vrij komt? De zolder is net nieuw ingericht als slaapkamer. Om alles nu weer schoon te moeten poetsen. Dacht zelf aan een schuurmachine met stofzuiger. Heeft dat zin? En waar moet je op letten dan?
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #2
Vraag 1: waaruit bestaat het dakbeschot en welke verf zit erop?

Als dit watervast vezelplaat - gezien uw opmerking over condensvorming- is met daarop watergedragen verf schuurt u een stief kwartiertje. Bovendien is dit systeem , als het van de bouw uit is, "ademend" aangebracht volgens NEN norm.
Ventilatie is uitermate belangrijk en blijkbaar onvoldoende.
 

Jan Koop

  • #3
Kees, heb in verband met isolatieproblemen en vocht reeds dit topic geplaatst. Daar zie je ook enkele foto s. Een gedeelte wat niet geschilderd is en een gedeelte wat geschilderd is. Wat voor verf de vorige eigenaar erop heeft gedaan weet ik niet. Ik zie wel dat het vocht er niet doorheen gaat. Er blijven dikke druppels op staan. Over het gehele geschilderde vak. Het lijkt mij dat het verf op terpetinebasis is. Maar weet dat niet echt zeker.

Dubbele dampremmende laag op zolder oplossen
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #4
Een watje met wasbenzine doet watergedragen verf oplossen. Het wordt kleverig.

Probleem blijft toch bouwkundig door onvoldoende vochttransport waardoor condensvorming ontstaat. Dat overigens alleen kan ontstaan als warme lucht in aanraking komt met een kouder oppervlak, danwel dat het daar niet voldoende wordt geabsorbeerd.

Verftechnisch gezien kunt u de bestaande laag wel verwijderen dmv schuren en er watergedragen verf of ademende verf op aanbrengen ,maar ik denk dat dat uw probleem niet oplost als ik het- inderdaad- hele lange verhaal zo eens doorneem.
 

Jan Koop

  • #5
Het is volgens mij verf op terpetinebasis. En dit moet verwijderd worden omdat het dicht is ( het is een onderdeel van mijn vochtprobleem!). Maar kun je voor een schuin dak wel een bandschuurmachine gebruiken? Werkt dat niet te zwaar? En ook nog gedeeltelijk boven je hoofd.
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #6
Een bandschuurmachine is te zwaar. Een deltaschuurmachine met stofafzuiging ( en dan geen zakkie ) maar een echte stofzuiger werkt een stuk lichter.
 

Jan Koop

  • #7
Wij zijn nu een dag aan het schuren geweest. Met een deltaschuurmachine. Zijl op de grond. Zonder stofzuiger omdat wij geen geschikte hebben kunnen vinden die past op de deltaschuurmachine. Het schiet voor geen meter op. Nu zitten wij te denken om het eens te proberen met een hete föhn. Om de verf er vanaf te branden. Wij hebben dit tot nu toe niet gedaan in verband met mogelijk brandgevaar. Zou het afbranden een optie kunnen zijn en welke mogelijke voorzorgsmaatregelen zouden wij kunnen nemen, waar moeten wij op letten om brand e.d. te voorkomen?
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #8
Onder dakbeschot met hete lucht KAN heel link zijn er is niet aan te raden. Een fohn te lang op 1 plaats geeft vonkvorming. Daar gaat uw verzekering naderhand erg moeilijk over lopen doen.

Als u geen stofzuiger hebt (ctl mini festool die echt perfect op de aansluiting van de bijbehorende deltaschuurmachine dts past ), blijft over afbijt. Je hebt tegenwoordig zg groene afbijt, milieuvriendelijker en minder schadelijk.

Als u de kans hebt de opgebrachte afbijt met bouwplastic in te sluiten vergroot u de reactie tijd, al is het maar voor een paar uur.

Bij deze methode moet u wel zorgen voor voldoende ventilatie.
 

Jan Koop

  • #9
Het gaat erom dat de verf wordt verwijderd en daardoor beter vocht doorlatend wordt. Van afbijt hoor je wel eens dat dit het hout aantast en zachter maakt. Hebben jullie ook dergelijke ervaringen? En van groene afbijt lees ik hier en daar op het internet dat het slecht werkt. En sommige groene afbijt werkt al binnen enkele minuten. Vraag mij af welk merk dan wel goed is. Kan misschien PM.


Aanvullend: Zoals ik reeds zei schuren wij nu zonder stofzuiger met een mondkapje op en bril. Het stof valt op een groot zijl. De zolder is nagenoeg leeggemaakt. Wij zijn van plan om met zo'n speciale stofzuiger alles in één keer later op te zuigen. Geeft wel een troep maar ja
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #10
Ik zou het met een schaafmachine proberen.
Als er hier en daar een streepje verf blijft zitten is niet erg lijkt me.
 

Poster

  • #11
Als het goed geschilderd is, zal de verf in het houtnerven getrokken zijn, en zal dit hout dus nooit "open" worden, door enkel te schuren, of u moet wel erg doorschuren, tot in de nerven.
 

Jan Koop

  • #12
Dus een stukje eraf schaven is misschien nog niet eens zo'n slecht idee?
 

Poster

  • #13
Is het geen optie om roosters in het beschot te monteren, om zo het grootste temperatuur verschil op te heffen.
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #15
Schaafmachine kan, rotex met p60 schijf doet u echt verlossen van verflagen ook in de nerven. Ook deze geeft echter stof.

Je hoort wel meer zeggen, de beste stuurlui staan altijd aan wal, maar als u afbijt indekt heeft u het maximale profijt. Ook de dikte van de verflaag is bepalend voor het aantal x dat u afbijt moet opbrengen. Dat hout erdoor verzwakt is geneuzel of het moet al door houtrot zijn aangetast.

Alle methoden om verf te verwijderen hebben in uw situatie voor- en nadelen.
 

Jan Koop

  • #16
Heb nog wat oude afbeits in blikken van een vriend gekregen. Schijnt snel te werken. Dit mag eigenlijk niet meer gebruikt worden. Hoorde van de leverancier dat zelfs plastic wordt aangetast. Hoe bescherm ik mij hier goed tegen? Kun je bijvoorbeeld die latex handschoenen wel gebruiken? Wil een veiligheidsbril dragen. En gewoon katoenen kleding met lange mouwen? Of is bijvoorbeeld regenkleding een optie? Vooral ook omdat je tegen het schuine dakbeschot werkt! En veel ventileren en de stekker uit de CV ketel op zolder trekken. Wie heeft hier ervaring mee? En van de afbeits zelf wil ik een gedeelte in een klein potje doen met daarop, wanneer ik aan het afkrabben ben, een bord om het af te dekken.
 

Jan Koop

  • #17
Aanvullend: hoorde van de fabrikant dat de lucht van de afbeits lang blijft hangen.Kun je na het gebruik van de afbeits de CV-ketel die achter een deur in een aparte ruimte op dezelfde zolderruimte staat, direct weer aan doen?
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #18
Een HR ketel, dan zou het geen probleem zijn, deze zuigt de lucht van buiten aan en gebruikt geen lucht van de zolder. Ventileren wordt altijd aanbevolen.
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #19
Zelfs zonder ketel: als u niet voldoende ventileert blijven dampen hangen. U gaat vanzelf zweven.
 

Poster

  • #20
Het materiaal wat u met afbijt behandeld, moet u voor verdere behandeling goed afwassen/spoelen met water, word de rommel nog groter.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu