Verdunde latex hecht niet op delen stucwerk plafond

Klusboer p

  • #1
Hallo,

Ik heb een huis gekocht en de muren en plafonds laten stucken. Dit is 6 weken geleden afgerond en er heeft de laatste 2 weken een bouwdroger gedraaid.Stuc is droog en wit. Alles met gaas geschuurd daarna.
Ik heb op het plafond in de woonkamer een eeerste laag verdunde (10 %) latex aangebracht. Ging overal prima, alleen op een paar plekken hecht de latex niet.

Iemand enig idee hoe dit kan? Stuc niet goed gemengd op die plek ofzo? Ik wil morgen de onverdunde laag aanbrengen, maar nu weet ik niet wat ik met die plekken aan moet.
Heb het overigens op ander plafond net zo gedaan en daar ging het prima.

Iemand raad?
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #2
Vanaf hier moeilijk te bepalen. Kan inderdaad verkrijt gips zijn, maar op die plaatsen zou deze moeten poederen ( dmv plakbandtest uit te vinden ).
Tenzij er van bovenaf geen vocht kan doordringen moeten deze plekken eerst met fixeer worden vastgezet. Daarna de plakbandtest en indien geen poeder op het plakband achterblijft opnieuw sauzen.
 

Klusboer p

  • #3
Hoi Kees,

Dank voor je reactie.

Ik heb na een nachtje slapen toch maar een schilder gebeld. Ieder zijn vak.
Hij gaf aan dat ik pech heb gehad dat de ondergrond. Had het nog meer moeten verdunnen en liefst met voorstrijk (ik had alle adviezen vooraf gelezen en gekozen voor 10% verdunde latex) Voorstrijk erdoor zorgt voor een hechtings-laagje.

Mijn andere plafond was gipsplaat met dunnere laag stuc. (Dit betonplaten) Dat verklaart wellicht waarom het andere plafond wel goed is gelukt)

Zijn conclusie over het niet hechten: latex "verbrand" op delen plafond die extra droog waren. (Water er te snel ingetrokken)

Dit ter info voor toekomstige hobby-schilders.
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #4
Daarom: op afstand moeilijk te beoordelen. Beton is een " gesloten" niet-absorberende ondergrond. Voorstrijken met muurverf zou voldoende moeten zijn.
Ter info: fixeer is ook voorstrijk.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu