Verdiepingsvloer van beton

Wimpie16

  • #1
In ons huis wil ik de vloer van de eerste verdieping vervangen, deze is nog origineel (1910) en bestaat uit houten dragers met rietbedekking en leem (dat is ECHT oud!). Afmeting is 3.5 x 14 mtr. Na berichten hierover gelezen te hebben op dit forum, heb ik het volgende plan en vraag;

1. Uiteraard de oude vloer verwijderen.
2. Betonliggers plaatsen, 10cm in de muren plaatsen (60-70 cm h.o.h)
3. Tempexbroodjes plaatsen
4. Daarover folie en bewapeningsnet
5. 10 cm beton storten. (afwerkvloer komt later)

Vraag is dan:
  1. Hoe kan je betonstorten op tempexbroodjes? De afstand is immers tussen de liggers 60-70 cm en beton weegt nog al wat. Drukt dit niet de tempexbroodjes ertussen uit of zie ik iets helemaal over het hoofd?
  2. Moet de vloer wel 10 cm dik worden of totaal met afwerkvloer 10 cm?
  3. Hoe werk ik het plafond af (onderzijde dus)?
B.v.d.
 

Pepjo

  • #2
De belangrijkste vraag zie je over het hoofd : houdt je huis een dergelijk gewicht wel?

Ik zou er iemand bij halen die een en ander kan doorrekenen en bekijken, een bouwkundige, architect of constructeur.
 

Wimpie16

  • #3
Bedankt voor de tip Pepjo, echter de muren zijn > 60 cm dik we wonen op een berg (dus uitstekende fundering) en het is een tussenwoning. Ben daar dus niet zo bang voor...
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #4
Nee, maar wij van het forum wél. En wanneer wij op afstand een advies gaan geven over een dergelijke vloer, en gaat iets fout... ingestort huis?

Het enige juiste advies is door Pepjo al gegeven: haal er een constructeur/bouwkundige bij, die de situatie ter plekke beoordeelt en berekent!
 

Pepjo

  • #5
Als ik deze link (werkt helaas niet meer, mod) bekijk, vermoed ik een taal- en communicatieprobleem :wink: .
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #6
Tja, maar wie zijn wij om de constructie van een zeer oud huis in Spanje via de PC te gaan beoordelen, en te zeggen hoe een verdiepingsvloer vervangen moet worden?

We weten niet eens wat de voorschriften aldaar daarover zeggen.

In nederland zou je een bouwvergunning nodig hebben voor een dergelijke ingreep in de constructie.

Overigens wel leuke huizen...
 

Wimpie16

  • #7
Zo, zo wat een onderzoek na een simpel "technisch" vraagje.
ik wil het adres ook wel geven, dan kunnen jullie komen kijken :lol:

Dat er iemand verantwoordelijk zou zijn komt niet eens bij mij op (Kees) en communicatie problemen zijn er volgens mij ook niet (Pepjo).

Bij ons in de straat heeft een aannemer precies hetzelfde gedaan dit heb ik ook in dat huis bekeken en de aannemer een prijs opgaaf laten maken die mijnsinziens veel te hoog is voor het werk. De aannemer heeft dus reeds gekeken wat de mogelijkheden zijn en die zijn zo als ik heb beschreven, echter ik zit alleen met een "technisch"vraagje hoe kan je beton storten op liggers met tempex ertussen....want dat kan ik niet zien als er al beton opligt :cry:
Als jullie deze informatie te verantwoordelijk vinden dan houdt het bij deze op.

Zoekt en gij zult vinden

PS. permiso de construcción (bouwvergunning) is al aanwezig, daar doen ze hier niet zo moeilijk over.
 

Pepjo

  • #8
Daarom is dit ook zo'n goed forum,men probeert alle aspecten mee te nemen. :D

Als de constructie zoals voorgesteld goed wordt aangelegd, dan is het geen probleem om daar beton op te storten en overheen te lopen.

Daar is een en ander voor ontworpen. Hou de 10 cm dikte wel aan, dus exclusief de afwerkvloer.

Maar nogmaals, laat er iemand naar kijken. Ook al zijn twee panden identiek, er kan toch nét iets anders zitten waardoor er een probleem ontstaat.
 

Wimpie16

  • #9
Kijk Pepjo, GEEN comunicatie problemen, bedankt voor de reactie :lol:

Ik begrijp dat de tempexbroodjes dus gedeeltelijk op de liggers komen en je er dan gerust (voorzichtigheid geboden Kees) over heen kunt, daar hebben we wat aan.

Er heeft al iemand naar gekeken (aannemer) en die heeft alles berekend en doorgenomen en die voorziet geen problemen (ook de gemeente niet, tekening ingediend en permissie gekregen) maar ik kan moeilijk aan die aannemer vragen, nadat ik zijn offerte heb afgewezen, hoe hij e.e.a. doet dus dit was mijn vraag.
 

Wimpie16

  • #10
Voor meer informatie met duidelijke foto's

Deze site

Linkerkolom "onderwerp" en dan systeemvloeren.

Hier staat dus alle info :lol:
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #11
Die tempex broodjes kunnen redelijk wat gewicht hebben maar zijn niet geschikt om er met een kruiwagen beton overheen te gaan tenzij er een verdieping lager ook beton gestort moet worden.
 

Macbram

  • #12
Het lijk me sterk (maar niet onmogelijk) dat de broodjes in Spanje van tempex zijn. Hier gebruiken ze meer holle elementen van een soort gasbeton waar ze wel gewoon met kruiwagens overheen rijden.

Ik zou je echter aanraden een auto met pomp te bestellen. Kost effe wat meer maar dan ben je verzekerd van goed beton en een snelle verwerking. Daarna even vibreren en met de gemotoriseerde afwerkspaan eroverheen. Niet heel moeilijk om te doen en je krijgt een supervloer.

gr, Bram (Zaragoza)
 

Macbram

  • #13
Ik kon helaas m'n bericht niet meer bewerken.

Even een link (helaas niet meer werkend, mod) ter verduidelijking van wat ik bedoel.

Misschien toch wat zwaar voor jouw doel? Al zijn ze er speciaal voor om een vloer/plafond lichter te maken.
 

Wimpie16

  • #14
Toch wordt het (Tempex) hier nu ook gebruikt Bram. De gasbeton broodjes ken ik ook maar dan wordt de vloer naar mijn idee NOG zwaarder. Voor deze vloer oppervlakte heb ik zo'n < 5 m³ beton nodig die ga ik echt NIET zelf draaien :cry: en dan nog een verdieping omhoog, inderdaad een pomp is zeker nodig.

gr.Wim (Castalla)
 

Pepjo

  • #15
Watje :mrgreen:

Gezellig met vrienden en buren, na afloop een borrel....
Zo doe ik dat in dit soort gevallen.
 

Wimpie16

  • #16
Je was me al een slag voor inderdaad, ook naar mijn idee VEEL te zwaar.
 

Wimpie16

  • #17
Tja Pepjo je moet wat(je) :oops:
 

Macbram

  • #18
Inderdaad en beetje slap :mrgreen:

Je hebt dus geen probleem! Ik denk dat het tempex misschien nog wel goedkoper is!
Je blijft hollander natuurlijk.

Je kan eigenlijk vanmiddag al beginnen dus :mrgreen:
 

Pepjo

  • #19
Ik denk dat we het onderwerp hiermee wel hebben besproken.
Laat maar weten (en zien) hoe het geworden is.
 

Wimpie16

  • #20
Nee over een uurtje is het siesta dit wordt vandaag nx meer :lol:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu