Verbouwing badkamer vragen

Harmen B

  • #1
Ik ga de badkamer verbouwen en nu zit ik toch met een aantal vragen. Ik hoop dat iemand deze vragen kan beantwoorden.
Als eerste zit ik met een probleem met de muren. Deze zijn 2x getegeld. Deze beide tegellagen wil ik er uithalen. Dit is natuurlijk geen probleem alleen is de oudste laag maar tot de helft getegeld en de rest wat er boven zit is op gevuld met stucwerk (roodband o.i.d.). Als ik dus beide lagen tegels eruit haal zit er van het plafond tot de helft van de muur nog stucwerk. Kan ik dit op een of andere manier weghalen?? Of moet ik de onderhelft van de muur ook gewoon stucadoren?

Mijn tweede vraag gaat over de verwarming. Kan je voor verwarmingsbuis ook wicu buis gebruiken, zodat ik de verwarmingsbuis in de muur weg kan werken?
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #2
Over de verwarming kan ik je geen antwoord geven. Je zou die vraag apart kunnen stellen in onze verwarmings-rubriek!

Over de tegels:

Ik heb hetzelfde gehad, zowel in badkamer als in keuken. Twee lagen tegels over elkaar. En de bovenkant gestuct/gelatexed.

De bovenste laag tegels gaat er redelijk makkelijk af omdat die lijmlaag op een gladde ondergrond ligt. Bij mij waren de tegels gezet, en dat blijkt in de praktijk gewoon niet glad eraf te krijgen. betekent dat de gehele specielaag eraf moet, best wel lastig, want op sommige plekken vloog het er af, op andere was het keihard.

Mijn badkamer heb ik geheel met de hand, hamer en steenbeitel gedaan.
De keuken een aantal jaar later, nu met een boorhamer en een speciale tegelbeitel er in, is niet goedkoop. Maar het werkt veel makkelijker en sneller dan met de hand. Het maakt allebei een vreselijke herrie, dus buren waarschuwen en geschikte hoorbescherming (+ stofmasker + stofbril) dragen.

Voor het bovenste gedeelte (stuclaag + verf) was mij gezegd dat het geen zin heeft te proberen daar tegels op te lijmen, daarom heb ik daar de stuclaag (ook) geheel van verwijderd, eveneens met de tegelbeitel. Valt eigenlijk wel mee, gaat vrij snel. Gelijk trekken met de ondermuur is zonde van de grote hoeveelheid stucmateriaal die nodig is en eigenlijk lag het er zó af!

Omdat ik geen geoefende stucadoor ben heb ik het geheel laten stucen, nadat ik het eerst helemaal geprimerd had met stucprimer. De stucadoor gebruikte daarvoor een gips-soort, later las ik op ons forum dat je beter een mortel kunt gebruiken. maar alles zit perfect!

Na de stuclaag heb ik eerst een tegelprimer gebruikt alvorens te lijmen, de wandtegels met een pastalijm.

Naar mijn idee is dit een rigoureuze maar efficiënte methode, één keer in de troep maar dan ook goed aangepakt!
 

Harmen B

  • #3
Hartstikke bedankt voor je (uitgebreide) reactie Kees. De stuclaag dus gewoon verwijderen. Dit was natuurlijk ook het antwoord wat ik graag wilde horen. Ik ga zeker een boorhamer gebruiken om de tegels + stuclaag te verwijderen. Hierna laat ik de boel door een stukadoor vlak maken.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu