Ventilator met nalooptimer aansluiten

NAP

  • #1
Situatie: tweepolige schakelaar in badkamer voor ventilator. Ventilator merk Flakt type minifan. Bijgevoegd aansluitschema van ventilator. Ter verduidelijking foto: 1=aarde, 2=O, 3=P, 4 en 5 = schakelaar, 6=?


aan deze ventilator wil ik een nalooptimer schakelen merk Manrose type 1351. Bijgevoegd aansluitschema nalooptimer op ventilator en lamp. Deze zat in de verpakking. Ter verduidelijking foto: aansluitingen timer 1=permanent live, 2=switched live, 3=neutral, 5=fan neutral, 6=fan live.
.

Nu is het me niet duidelijk hoe ik de tweepolige schakelaar met de ventilator en de nalooptimer moet verbinden.
Ook is het me niet duidelijk of ik een gewone tweepolige schakelaar kan gebruiken (ivm dat daar een "fused isolator" in moet zitten)
De leverancier en de producent gaven beide niet thuis, ik hoop op jullie hulp. alvast bedankt.
 

Xr8

  • #2
Uitgang van de timer aansluiten op 2 en 3 van de ventilator. Kijk dan wat er gebeurt. Doet deze het niet, dan 4 en 5 doorverbinden. Je zou haast denken dat de ventilator al een nadraag tijd in zich heeft.

Je sluit de losse sturing net zo aan aan de voeding als een ventilator met nadraaitijd.

Succes.
 

NAP

  • #3
Bedankt voor je reactie.
Gaat de ventilator niet kapot als ik hem verkeerd aansluit?

Blijven voor mij nog twee vragen staan:
- Waar kan ik de twee schakeldraden van de tweepolige schakelaar op aan sluiten bij de timer. (vanwege het in mijn ogen rare bijgeleverde schema bij de nalooptimer met twee fase-draden en een schakelaar er tussen. zie eerste bericht)
- kan ik een gewone tweepolige schakelaar gebruiken om de timer (en daarmee de ventilator) te schakelen? De bijsluiter bij de timer geeft aan dat er een relais in moet zitten, ik weet niet of dat standaard is.

graag jullie reactie.
alvast bedankt.
 

Xr8

  • #4
Schema is niet vreemd, is zoals je een normale met nadraaitijd ook aansluit. Je zult toch een continue spanning moeten hebben, om te kunnen nadraaien nadat de schakelaar is omgezet. In het schema staat waarop de draden komen vanaf de schakelaar.

Succes.
 

NAP

  • #5
Dus als ik het goed begrijp is het schema als volgt:

Van standaard tweepolige schakelaar komen twee zwarte schakeldraden deze gaan in de 1 en de 3 van de nalooptimer.

Van de nalooptimer komt de blauwe 0-draad uit de 5 en de bruine phase-draad uit de 6. Deze twee draden lopen naar de ventilator. Bij de ventilator gaat de blauwe 0-draad in de 4 en de bruine phase-draad in de 5.

Een 0- en een phase-draad direct van het net (dus constante stroom) plaats ik in 2 en 3 van de ventilator.

klopt het zo?
alvast bedankt voor de hulp!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu