Ventilatie spouw bij koud dak isolatie

E10Evers

  • #1
Hi. Ik ben een koud dak isolatie aan het aanbrengen. Ik heb ruimte vrij gehouden tussen het dakbeschot en de isolatie en ben vervolgens de kier tussen de muur en het dakbeschot aan het dicht purren. Maar bedenk mij ineens: is dat wel slim? Moet die ruimte tussen dakbeschot en isolatie niet in open verbinding staan met de spouw?
Weet iemand dit?

 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #2
Het isolatie materiaal is met alu.folie gecacheerd?

Die ruimte tussen het dakbeschot en de isolatie kan geen kwaad het moet wel rondom en tussen de balken en naden van de platen luchtdicht zijn.
Eerst rond de balken stuken dan sluit het waarschijnlijk beter af.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #3
Ik zou toch ventileren, boor een aantal gaten in de muur, die moeten boven de isolatie komen, aan de buitenkant insectenroosters aanbrengen.
Ik heb teveel rotte daken gezien zonder ventilatie, alles verstikt.
Onder de balken dampdichte folie aanbrengen tegen condens, harde isolatie is niet goed dampdicht aan te brengen.
 

E10Evers

  • #4
Het isolatiemateriaal is inderdaad met alu bekleed.
De isolatieplaten zitten strak tegen de balken en waar het iets een kier zat heb ik met flexibele pur dat dicht gemaakt.
Die ruimte tussen het dakbeschot en de isolatie moét je ook echt hebben maar het gaat mij vooral om de vraag of ik die ruimte moet laten ventileren met de spouw. Zie dat pijltje op de foto. Als ik jou goed begrijp kan ik dat dus gewoon dicht purren. Zoals ik eigenlijk al gedaan had. Ik kan er nu nog bij om het weer open te maken mocht het nodig zijn maar lekker zo laten dus?
 

Timpel

  • #5
Hoi,
Ik ben aan het denken aan eenzelfde manier van isoleren, dus met pir platen. Hoe heb je het uiteindelijk gedaan en zit het nog netjes?
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu