Ventilatie in kelder?

@juwel120

  • #1
In onze gang zit onder de trap een kast/kelder ruimte.

In de kast staan etens voorraden/schoenen, in de vloer zit een luik waaronder het ongebruikte keldertje zit (3x 1 meter bij 1meter diep). Beide ruimtes zijn erg vochtig 80% gemiddeld.

De kast grenst aan een eigen steeg,vraag is of het zou helpen om in de muur naar de steeg een ventilatie rooster te plaatsen voor meer ventilatie? en waar haal ik dan de toevoer van lucht weg?
Of zou een electrische ventilator een oplossing kunnen zijn..
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #2
Heb je niet een centraal ventilatiesysteem in huis waar de kelder op kan?
Andere optie is een ontvochtiger.
 

@juwel120

  • #3
Er zit in de naastliggende wc wel een ronde ventilatierooster in het plafond,die rechtstreeks naar het platte dak loopt (6 meter hoog) dmv een flexibele aluminium buis.

Zou ik hierop dmv een T-stuk ook een extra luchtafvoer kunnen/mogen maken?
Zodat wc en kelder op een afvoer komen, desnoods een ventilatortje erop geplaatst. Centrale afzuiging hebben we hier niet.

Een ontvochtiger heb ik al met van die korrels erin,maar werkt ook matig..
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #4
Aansluiten op dat bestaande kanaal lijkt me prima. Een extra ventilatortje erop heeft als nadeel dat zonder kleppen er lucht het toilet ingeblazen wordt. Als je de mogelijkheid hebt er boven een afzuiging op te zetten zou dat denk ik de beste oplossing zijn. Er zijn boxen voor binnenshuis maar ook voor op dak (op de pijp). Met ventielen kan je de luchtstroom regelen.

Let op dat er dan ook voldoende toevoer is van lucht naar de kelder, ook als je kiest voor een rooster naar de steeg. Toevoer kan bv. via een kier onder de deur, dus uit de rest van de woning weghalen.
 

@juwel120

  • #5
Het is me duidelijk,ik kies dan maar voor een hoger geplaatste afzuiger,zodat idd beide ruimtes tegelijk geventileerd kunnen worden.
Dank voor de info,hier kan ik wel wat mee.
 

Chathanky

  • #6
Hoe koud is de kelder?
Als de kelder koel is en je ventileerd met warme zomerlucht zal je met ventilatie niets bereiken.

Als je in een vochtige omgeving woont waar het grondwaterpeil hoog is is het eerste vereiste dat je kelder geen vocht door laat vanuit de vochtige grond. Als dat in orde is kan een vorm van isoleren en ventileren je vochtpeil lager worden.

Daarnaast is een ontvochtiger ook een oplossing maar die zorgt wel voor blijvend onderhoud en gebruikskosten.
 

@juwel120

  • #7
Nou zoals het plan nu is ga ik met een afzuiging de vochtige lucht uit de kast wegzuigen,en aanvullen met binnenlucht.

De kast is niet erg koud,mede doordat er een vloerverwarmingsregelaar unit in zit,die in het stookseizoen enige warmte afgeeft. Toch blijft het er het hele jaar wel vochtig,vandaar dat meer ventilatie de oplossing kan zijn....

Het keldertje heb ik voor 2/3 deel volgestort met isolatie chips,omdat de watermeter hier nog in zit kan ik helaas de kelder niet volstorten.

Hopen dat het gaat werken dus..
 

Chathanky

  • #8
Laat de resultaten maar eens zien op je vraagstelling hier. :wink:
 

@juwel120

  • #9
Uiteraard, das wel zo netjes....
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu