Ventiatierooster plaatsen in badkamerdeur

LWM

  • #1
Ik wil een ventilatierooster plaatsen in mijn badkamerdeur. Deur uitlichten, plat op steunen neerleggen, aftekenen, gat door en door boren en met een fijne handzaag het gat uitzagen. Zo heb ik dat ooit met een massieve deur gedaan. Dit is een bruynzeel opdek binnendeur jaren 70 en niet massief. Kan ik dan de voor en achterkant tegelijk doorzagen (door en door) zonder dat de achterkant gaat splinteren, losraakt of anderszins beschadigt? Of moet ik dat anders aanpakken?
 

De Bob

  • #2
Zaagnaad aan twee kanten volledig stevig aftapen met schilderstape, dan het gat aftekenen op het tape, en met een fijngetande zaag rustig zagen

Met een decoupeerzaag met een fijn zaagje en zonder pendelstand kan het ook, de zaag het werk laten doen.

Meestal heeft een rooster ook een afdekrand.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #3
Gebruik een langer zaagje dan standaard, bij de gewone zaagjes stoot de punt tegen de binnenkant van de deur.
Eerst de gaten door en door boren voor je gaat zagen en dan de zaag in het gat en dan de machine pas aan zetten.
 

LWM

  • #4
Ik doe het met de hand met een heel fijne zaag. Voorkomt een hoop stof (en herrie). Ik begrijp dat ik dan door het tape heen moet zagen.
 

De Bob

  • #5
Klopt, en rustig zagen
 

LWM

  • #6
Ik ga er mee aan de slag. Dank voor het advies!
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #7
Het rooster heeft waarschijnlijk een flens. Misschien zelfs aan beide kanten. De flens dekt de (eventuele) rafelrand af.

Controleer tijdens het zagen goed of deze aan de onderkant recht blijft.
 

LWM

  • #8
Klopt, er zit rondom een flens van 6mm.
 

De Bob

  • #9
Dat schreef ik al, en de makkelijkste bestaan ook uit twee kunststof delen (binnen/buitenkant) die in elkaar schuiven.

Gelijk twee kanten netjes afgewerkt.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu