Vaste kasten samenvoegen en grotere opening in dragende muur

Coyote1980

  • #1
Help!

Ik weet het even niet meer. In ons huisje uit 1960 wat we momenteel aan het opknappen zijn zitten op de verdieping twee vaste kasten in de hoofdslaapkamer. Er zitten twee kozijnen in van ca. 70/80 cm, de ene kast is net zo breed als het kozijn, de andere loopt opzij nog wat door achter de dragende muur.

Onze wens is om deze twee kasten samen te voegen tot één 'grote' kastruimte en ook één grote opening als toegang tot de ontstane ruimte te krijgen. De opening zou dan, inclusief het breder maken, circa 170/180 breed worden.

Ik had stutten en houten balken gehaald om de zaak erboven tijdelijk te ondersteunen en heb een latei gehaald van 220. Alleen toen ik bezig ging kwam ik erachter dat er al een latei bovenop de huidige kozijnen ligt. Deze betonnen jongen is circa 30 centimeter hoog, maar is te smal om de opening van de bredere kast te verbreden. Boven de latei begint het puntdak van de (kruip)zolder, het gewicht lijkt dus mee te vallen t.o.v. een volwaardige zolder.

Toen ik deze nieuwe latei tegenkwam op de plek waar ik gewoon baksteen verwachtte besloot ik alles te staken en eerst maar eens verdere inlichtingen in te winnen. Naast het feit dat ik de sterkte van de bestaande latei niet zomaar qua draagkracht wil aantasten door een uitsparing voor de nieuwe (bredere) latei te maken lijkt het me een helse klus om de uitsparing in beton te maken.

De opties die ik bedacht heb:
1) in de oude latei twee openingen maken en middels 4 stempels en hout de latei omhoog houden. Vervolgens de onderkant van de betonnen latei laten verwijderen en de nieuwe (bredere) latei op die plek plaatsen en de zaak afmetselen.
2) de nieuwe latei verticaal gebruiken om de bestaande latei op te laten leunen. In plaats van leunen op 20 centimeter baksteen zou de latei dan op bijvoorbeeld 3 centimeter baksteen en vervolgens de nieuwe latei (6cm) leunen. Waar de latei op de muur eronder leunt zou dan een ander klein lateitje kunnen worden gelegd om het gewicht van de nieuwe latei wat meer over de muur eronder te verdelen.
3) de nieuwe (bredere) latei direct onder de oude latei plaatsen. Voordeel is dan dat ik de meest optimale breedte kan pakken. Nadeel is weer dat ik qua kasthoogte weer wat moet inleveren.
4) gewoon helemaal afblijven, dit zijn klussen waar je als leek absoluut niet aan moet beginnen omdat je altijd 'dingen' over het hoofd ziet.

Zitten hier toevallig nog deskundigen uit de omgeving (verwijderd, we zijn geen contactadvertentiesite)? :mrgreen:
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
U noemt allerlei opties maar het beroerde is dat niets bekend is van de constructie van uw woning, op afstand is zoiets niet te beoordelen, schakel een bouwkundige in.
 

Coyote1980

  • #3
Dank voor je reactie. Inmiddels heb ik de beide smalle houten kozijnen van de inbouwkasten verwijderd en besloten de kastopening niet breder te maken, en dus ook niet de nieuwe latei ergens in te passen. De kosten staan dan niet meer in verhouding tot het verbreden van de opening met 20 centimeter.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu