Van natuurlijke- naar mechanische ventilatie met wtw

Bob23

  • #1
Hallo,

Ik heb een woning met raamroosters en decentrale afzuiging op badkamer en afzuigkap en een plat dak. Ik ben van plan om in eerste instantie lucht centraal af te zuigen naar de (drive-in) garage om daar wtw te doen. Ik heb een aantal vraagjes hierbij.

Kunnen luchtafvoerbuizen uberhaubt naar beneden lopen? Waar moet ik op letten?

Wat doe ik met de afzuigkap? daar gaat een hoop warmte doorheen, en ik wil geen zuigkracht verliezen.

Ik ben erg benieuwd!
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #2
Naar beneden maakt niet uit. Voor de afzuigkap kan je een recirculatiekap kiezen of apart naar buiten, waarbij je hem buiten het normale ventilatiesysteem om doet.

Wat voor WTW zit je aan te denken? Je hebt het namelijk niet over de toevoer.
 

Bob23

  • #3
Bedankt voor je reactie IJkenhout!

Een recirculatieklap zie ik in eerste instantie niet echt zitten. Ik wil nog wel eens aardappeltjes bakken en daar komt serieuze rook en geur bij vrij. Ik vraag me af op zo'n apparaat wel voldoende kan afzuigen/filteren. Maar een variant met afwasbare filters ga ik verder onderzoeken.

Het type WTW is nog de vraag. Of ik maak er er toch belansventitalie van, of (dacht ik) ik doe het op een boilervat om tapwater vóór te verwarmen. Heeft dat zin denken jullie?

Daarbij, wil ik op termijn misschien wel een warmtepomp die dan van dat vat gebruik kan maken.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #4
Bij balansventilatie heb je een veel grotere besparing en ook hoger comfort door de voorverwarmde lucht. Maar dit is veel ingrijpender aan te leggen.

Een wtw om water mee voor te verwarmen kan ook. Die apparaten zijn best goed. Zal ongetwijfeld ook afhankelijk zijn van het totaal (de rest van het huis/isolatie en installatie).

Mogelijk zit er ook subsidie op zulke apparaten.

Ik verwacht niet dat het afzuigkappen ook op zulke wtw's aangesloten worden (vanwege de vervuiling), maar daar weten anderen misschien meer over.
 

Bob23

  • #5
Ik ga dan toch nog eens kijken of balansventilatie een optie is.

Bestaat er oplossing dat met 1 afvoerkanaal werkt waarbij je met domotica per ruimte een klep kan sturen als dat nodig is (sensoren)? Ik ken een systeem met zulke kleppen in een centrale box, maar ik zoek dus decentrale kleppen...

Zo nee, kan ik alle slaapkamers op 1 kanaal aansluiten? en hoe voorkom ik dan dat alleen de "dichtbijzijnde" kamer goed wordt afgezogen?
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #6
Het is inderdaad verstandig bij balansventilatie een systeem te kiezen met CO2 sturing in alle ruimtes. Vooral de slaapkamers worden vaak niet gemonitord, terwijl het daar het meeste nodig is. Je kan bv. een plenum ertussen zetten. Ik weet niet of er een systeem is met één buis.

Alternatief is geen centraal systeem, maar decentraal, met een wtw per (belangrijkste) ruimte. Er zijn bv. systemen die geintegreerd zijn in de radiator.

Als je in de buurt van Rotterdam woont: Op Heijplaat kan je al dit soort systemen naast elkaar zien.
 

Bob23

  • #7
Ik heb nog even gepuzzeld met balansventilatie en denk nu aan een systeem met WTW dat zonder monitoring continue alle ruimtes ventileert. Monitoring vereist namelijk aparte kanalen en dat worden teveel buizen. Bovendien, is de gedachte, als ik WTW toepas is "onnodig ventileren" niet zo erg en kan ik desnoods afvoerventielen dichtdraaien bij langdurig ongebruikte ruimten

Ik ga dus meerdere ruimtes op eenzelfde dikker kanaal aansluiten. Eigenlijk 1 toe- en afvoerkanaal per verdieping.

Omdat de tussenwoning een plat dak heeft moet de ventilatiebox met WTW in de garage op de begane grond worden geplaatst. Op een passende plek is de afstand tot het dak 8m, en tot zowel de noord- en zuidgevel 7m. Nu vraag ik me af:

Hoe kan ik het beste de hoofd toe- en afvoer aanleggen? En hoe als ik praktisch maar 1 leiding naar het dak kan laten lopen?
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #8
De combinatie één buis met de monitoring per ruimte kan ook. Dan hoeft de ventilator niet altijd op een hoog toerental te draaien.

Er zijn twee buizen nodig. Ik ken geen systeem waar deze in elkaar geschoven zijn. De inlaat moet trouwens geïsoleerd worden.

Denk je ook aan dempers voor de toevoeren?
 

Bob23

  • #9
Inderdaad 2 buizen per verdieping zodat elke verdieping een toe- en afvoer heeft.

Ik kan inderdaad bekijken of ik alsnog per verdieping/ kanaal ga monitoren.

De vraag blijft hoe ik de hoofdkanalen (van/naar buiten) ga leggen; welke van/naar het dak, en/of welke van/naar de noord of zuidgevel?
 

Bob23

  • #10
Ik heb inmiddels elders op dit forum gelezen dat de inblaas naar de WTW het beste van de noordgevel komt. De uitblaas ben ik dan van plan naar het dak te leiden.

Verschillende WTW units hebben een optie "cv aansluiten". Betekent dit WTW op de cv afvoer, of dat de cv de externe kanalen van de WTW kan gebruiken? of allebei? :-)
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #11
Er zijn tegenwoordig wtw's die geen balansventilatie zijn, maar de warmte uit de afzuiging gebruiken om het cv-water te verwarmen. Wordt dat bedoeld?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu