Van hr CV met radiatoren naar warmtepomp met vloerverwarming

Bob23

  • #1
Hallo,

Ik heb de tips bij het sticky onderwerp ten harte genomen, maar heb nog een aantal vragen.

Ik wil over enkele tijd een warmtepomp en nu alvast overal ca 120m2 vloerverwarming met zoneregeling gaan leggen. De CV en alle radiatoren worden "uitgefaseerd". en de warmtepomp moet het helemaal zelf gaan doen.

Ik dacht dit te doen met de speciale LTV verdelers zonder pomp en de temperatuur van de CV alvast te verlagen naar ongeveer 40˚. Zo hoef ik niets aan te passen als de warmtepomp er komt. Ook ga ik een compleet nieuwe verticale hoofdlus aanleggen in het midden van de woning. Dus ik heb de volledige vrijheid wat betreft het aansluiten van de verdelers.

De woning heeft 3 woonlagen, (CV staat beneden) en ik ga 5 verdelers gebruiken met elk 3 tot 5 groepen. (18 groepen totaal) De verdelers liggen vertikaal gezien boven elkaar dus ik kan een relatief korte hoofdlus maken van ca 21 meter. Voor de (vloer) lussen dacht ik 16mm PE-RT type 2 buis te gebruiken.

Drie van de vijf verdelers krijgen een stelmotor op de ingang (etage regeling) en bij de overige verdelers krijgt elke groep/lus een aparte stelmotor.


Mijn vragen:
1. Kan mijn CV pomp dit allemaal rondpompen? Hoe bereken ik de benodigde pomp capaciteit? , en waar plaats ik een eventuele extra pomp?

2. De verdelers met stelmotors op de ingang moet ik parallel aansluiten. Kan ik de verdelers met regeling per lus beter ook parallel aansluiten, of in serie?

3. Is 20mm Alu-pex buis dik genoeg voor de hoofdlus? de verdelers hebben een 1" aansluiting.

4. welke aanvoer en retour temp. kan ik het beste toepassen voor de CV?

Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen!
 

Marcn88

  • #2
Lage temperatuur verwarming heeft een vrij groot debiet nodig voor voldoende warmtetransport
De hoofdlussen zult u dan ook minimaal in 25/26mm moeten uitvoeren beter nog 32 dan er tevens voor zorgen dat de vvw h.o.h 10 cm ligt de groepen het liefst zo gelijk mogelijk kwa lengte en niet te lang 40a50 meter en de zaak goed inregelen bij de verdelers.
tevens verdelers altijd paralel aansluiten dus elke verdeler zn eigen aanvoer en retour daarnaast de woning goed isoleren
 

Bob23

  • #3
Aha, alle verdelers parralel dus en een dikkere buis voor de hoofdlus.

Ik denk dat ik dan maar standaard CV-buis voor de hoofdlus ga gebruiken. Is de ø22 te doen, of moet het echt dikker?

Ik ben ook nog benieuwd op welke aanvoer en retour temperatuur ik mijn CV moet instellen voor LTV. (voor zolang ik LTV heb, maar nog geen warmte pomp)


En de CV pomp, heeft die genoeg debiet voor ca. 18 vloerverwarming lussen?
 

Marcn88

  • #4
Gebruik dan 28 mm en de pomp van de ketel zou t rond moeten krijgen als u de lussen zo rond de 40 mtr maakt en allemaal nagenoeg dezelfde lengte
 

Marcn88

  • #5
Aanvoertemp zo rond de 35 graden let wel dit allemaal bij goede ISOLATIE[/url]
 

Bob23

  • #6
Duidelijk, maar die 40 mtr lus lengte is toch best ingrijpend, bij de genoemde 18 lussen ben ik uitgegaan van max 90 meter buis. (plus een aantal korte lussen voor hal, overloop en kleine ruimtes)

Als ik max. 40 meter per lus hanteer kom ik op 25 lussen verdeeld over 3 verdelers. (8+8+9)

Ik kan me wel voorstellen dat kortere lussen de boel sneller en beter verwarmen, maar waarom hoor ik dan toch ook veel 90-100 meter lus lengte?
 

Marcn88

  • #7
Je kunt lussen maken van 80 a 90 mtr lengte maar dan zul je extra pompen moeten plaatsen om de leidingweerstand te overwinnen en omdat je met lage temparaturen wil gaan werken zullen je lussen ook korter moeten worden ivm afkoeling van je lussen na 30 meter zit er zowat geen warmte meer in omdat dit al is afgegeven aan de vloer je vloer zal dan op de ene plek warmer worden dan de rest van dezelfde lus
 

Marcn88

  • #8
Maar u geeft zelf ook aan 120m2 vloeropp per m2 gaat er ongeveer 10meter slang in dat zijn dan 12 groepen van 100mtr of 24 groepen van 50 mtr
 

Bob23

  • #9
Dan kan ik inderdaad beter kortere lussen leggen. Bedankt voor de tip!

Maar begrijp ik het goed dat dan 2 lussen van 50 meter bij elkaar en lagere weerstand hebben dan 1 lus van 100 meter?
 

Marcn88

  • #10
Jazeker elke meter slang heeft een bepaalde weerstand hoemeer meters hoemeer weerstand
vergelijk t met een tuinslang uit een korte slang komt een grotere/hardere straal dan als je een hele lange slang pakt dit komt door leidingweerstand
 

Bob23

  • #11
Ik heb nog een paar vraagjes.

Hoe erg is het als sommige lussen bij hal/toilet/overloop 20 meter worden? is dat voldoende te regelen met de flowmeters op de verdeler?

Stelmotoren voor verdelers zijn er in "normally open" en "normally closed" Welk type moet ik kiezen?
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu