Van blokverwarming naar individuele elektrische verwarming

Blowyourmind

  • #1
Hallo allemaal,

Met de stijgende energiekosten ben ik een beetje rond aan het kijken wat er allemaal mogelijk is. Ik ben totaal niet technisch dus leek me het verstandig hier te posten.

Ik woon in een appartementencomplex uit de jaren '70 die nog gebruikt maakt van blokverwarming en een gezamenlijke CV ketel. Zowel water als verwarming zitten in de servicekosten inbegrepen en we betalen niet naar gebruik, maar naar hoe groot ons appartement is. Water wordt d.m.v. gas verwarmd. Qua fornuis hebben we al keramiek, dus geen gasverbruik daar.

Nu vroeg ik me af of het überhaupt mogelijk is om volledig gasloos te gaan wonen, of dat dit in het huidige appartement zonder grote veranderingen aan het gezamenlijke systeem niet mogelijk is.

Iemand die hier verstand van heeft wellicht?

Alvast bedankt.
 

Marcn88

  • #2
Als u nu blokverwarming hebt dan is er een grote kans aanwezig dat deze op 90-70 gestookt word, u zult dan eerst wat aan de isolatie van de appartementen moeten gaan doen voordat u gasloos kunt gaan
 

Bert pit

  • #3
Er zijn verschillende manieren om dit aan te vliegen. Inderdaad isoleren is een eerste stap die sowieso gemaakt zal moeten worden. Als dat gedaan is kun je wellicht denken aan een individuele warmtepomp op basis van lucht/water. Echter dan zit je met zo'n lelijke herrie makende ventilator op je balkon en moet je vloerverwarming hebben.

Maar in het geval van een appartementencomplex is het een goed idee om het gezamenlijk op te pakken. Het zou namelijk best eens rendabel kunnen zijn om een gezamenlijke voorziening te treffen op basis van bijvoorbeeld een grondwaterpomp.

Daarnaast moet elke gemeente binnen twee jaar met een plan per wijk komen waarin dit wordt opgelost.
 

Mn22

Vaste beantwoorder
  • #4
De eerste vraag die je moet stellen, is of het wel is toegestaan om geen gebruik meer te maken van de blokverwarming.

Anders steek je veel tijd en moeite in het vinden van een alternatief, terwijl je juridisch verplicht bent om de aansluiting op de blokverwarming aan te houden.

Is het een koop- of een huurwoning?
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu