Van behang naar muurverf - voorbehandelen?

Ilya

  • #1
Het behang in de slaapkamers gaan we met zo'n stoommachine verwijderen. Er van uitgaande dat dit goed verloopt ben ik benieuwd of ik de muur meteen met muurverf kan rollen, of dat ik eerst de muur moet voorbehandelen. De muurverf die ik wil gebruiken is Alphatex SF. Moet ik het voorbehandelen dan met een product van hetzelfde merk doen; of kan ik met elk middel aan de slag?

Is voorbehandelen überhaupt nodig nadat er behang op heeft gezeten? Ik kan natuurlijk niet vooraf inschatten of de hele muur beschadigd bij het verwijderen van het behang, ik begrijp dat wanneer dat het gevolg is, er flink wat werkzaamheden zullen volgen om het geheel weer strak te krijgen (misschien zelfs stucen).
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #2
Hou maar rekening met het laatste indien de wanden van beton zijn: er zitten dan honderden gietgalletjes aan het oppervlak die u wel kunt uitvallen met een gipsgebonden muurvuller, maar dikwijls is het resultaat mooier om de wand geheel te stucen.

Zeker als u muurverf gaat toepassen. Als de wand voorzien is van een verse laag stucwerk moet deze eerst goed drogen, en daarna worden voorgestreken met een voorstrijkmiddel. Hierna kunt u gaan sauzen.

Als het behang afgestoken is moet u de wanden reinigen met en sopje om de lijmresten te verwijderen. Doet u dit niet, dan kan dit onthechting geven met de muurverf.
 

Ilya

  • #3
Daar heb ik helemaal niet aan gedacht. De kans is dus aanwezig dat het behang direct op het beton is geplaatst? Dan is het gevolg hiervan inderdaad dat het geheel wrs gestuct moet worden.

Als het nu al wel gestuct is, en hier overheen is behangen, moet ik het dan nog steeds na afsteken opnieuw stucen, of heb ik kans dat - wanneer het behang incl. lijmresten volledig verwijderd heb - toch gewoon meteen kan schilderen?
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #4
Zou kunnen, maar in dat geval loopt de ondergrond ( omdat het dus zacht gips is) meestal door het afsteken beschadigingen op. Dan is vlak schuren wel het minste.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu