Valiant Q42C combi. Vervangen radiatoren wel kunnen douchen

Patrick270769

  • #1
Vraag.

Ik ga aan de slag met vervangen van radiatoren en leidingen in de kruipruimte. In die tijd kunnen we best wel even zonder verwarming, we gebruiken dan de houtkachel wel een aantal weken.

We willen echter wel kunnen douchen. We hebben een Q42C van Valiant en volgens mij zit daar een 3-weg klep onder. Vraag is hoe ik zonder druk op het verwarmingscircuit toch kan douchen. Is dat simpelweg de functie verwarming uitschakelen op de ketel of moet ik meer doen?

Aanvullend: Vlak bij de ketel boven de grond zit het expansievat. Aanvoer en retour gaan daaronder naar de kruipruimte. Mijn idee was als voorgaande niet werkt om dan in de kruipruimte de verwarming aan- afvoer door te lussen zodat ik een korte lus met expansievat heb waar ik druk op kan zetten.

Alle tips welkom.....
 

Patrick270769

  • #2
Ik bedoelde ATAG :?
 

Marcn88

  • #3
Aanvoer en retour bij de ketel aan elkaar doorlussen in dit circuit opnemen overstort en vulkraan expansievat op de daarvoor bestemde aansluiting op de ketel aansluiten ,cv functie uitschakelen
 

Patrick270769

  • #4
Hoi Marc. Mocht je dit bericht zien... ik heb nog een aanvullende vraag:

Ik was vandaag bij de winkel en beschreef de optie die jij voorstelde, kortsluiten CV. De medewerker gaf aan dat er bij ATAG dan enige meters leiding tussen moet zitten. De ketel zou anders in een Te kleine delta T storing komen en kun je alsnog de WW functie niet gebruiken.

In het handboek vind ik slechts een overschrijden maximale delta T storing.


Mijn idee was: onder de vloer zitten 2 28mm bochtjes naar de ringleiding die wil ik loshalen en een stuk pijp tussen zetten. Totale circuit is dan die 2 leidingen met rode handkleppen plus onder de vloer in totaal ongeveer 1,5 meter. Ga ik dan last krijgen Van die delta storing of is dat niet aan de orde?
 

Marcn88

  • #5
Als u de cv functie uitschakeld kunt u de aanvoer en retour doorverbinden en alleen de warmwater functie gebruiken de delta t bij cv functie wordt niet naar gekeken want de cv functie is uitgeschakeld
 

Patrick270769

  • #6
Koppeling gemaakt! Hele middag Oude leidingen Verwijderd en heerlijk warm gedoucht.... werkt goed, bedankt voor de tip.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu