Vakkenkast maken

Inezke

  • #1
Ik wil een kast gaan maken, die er uit komt te zien als op de foto.

Nu heb ik 2 vragen.

1. welk materiaal kan ik het beste gebruiken?
Ik twijfel tussen MDF en paneelplaten.

MDF:
voordeel-> verkrijgbaar in 12 mm en 6 mm voor de achterwand.
nadeel-> veel schilderwerk. Gronden en 2x aflakken.

Paneelplaat:
voordeel-> scheelt schilderwerk
nadeel-> ik kom duurder uit en het oogt wat plastic

Zijn er nog andere dingen die ik over het hoofd zie? Verkleuren meubelpaneelplaten gemakkelijk in de zon? worden deze geel?

2. hebben jullie een tip hoe ik de planken het beste kan bevestigen? Het liefste wil ik de plankjes er uit kunnen halen. Stel dat ze beschadigen (niet ondenkbaar met een zoontje van 2) dan wil ik deze kunnen vervangen.

Ik zit er nu aan te denken om de kast aan de achterkant te schroeven voor de stevigheid en houtpluggen te gebruiken voor het vastzetten van de plankjes. Omdat de plankjes verspringen, kan ik ze niet schroeven. Nadeel is dat ze dan dus niet meer te vervangen zijn als de kast eenmaal staat.

Het wordt een wandbrede kast van 5 meter breed en 2,45 meter hoog en 35 cm diep. De vakken zijn 30 en 20 breed.



Alvast bedankt voor jullie tips.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #2
Meubelpaneel is ideaal voor zo'n kast. Ik zou alles vast monteren, bv. met deuvels of lamellen. Als je eventuele losse planken wilt, kan je legplankdragers gebruiken. Monteer een aantal strategische planken vast en een aantal los. Rekening houden met beschadigingen lijkt me wellicht wat overdreven.

Als je alles vast monteert, is een achterplaat niet nodig. En anders alleen een hardboard. Die is ook in geplastificeerde vorm verkrijgbaar.
 

Inezke

  • #3
Wat bedoel je met lamellen? Ik ken alleen lamellen voor het raam, maar die bedoel je waarschijnlijk niet.

Ergens anders op het forum zag ik staan dat 18 mm wel erg lomp wordt, dus vandaar mijn twijfel om voor meubelplaat te kiezen.
 

Inezke

  • #4
Ik heb inmiddels gevonden wat je bedoeld met lamellen en nog wat andere relevante topics gevonden op het forum.

Ik wil graag dat de kast demontabel blijft, voor het geval dat ik ga verhuizen. Vandaar dat ik de staanders vast wil schroeven aan de achterwand, voor de stevigheid. Dan ben ik niet afhankelijk van de planken qua stevigheid. Dan hoef ik niet met deuvels of lamellen te werken en kan ik toe met plankdragers, of vergis ik mij?

Daarnaast denk ik er aan om de kast in delen van 1 meter te maken en die iedere keer tegen elkaar aan (vast)te zetten.
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #5
Dan moet je wel een heel stevige achterwand nemen. Minstens 15 of 18 mm.
Het zou niet mijn voorkeur hebben om niet op zijn minst een paar planken vast te zetten. Al was het maar voor het uitlijnen en plaatsen van de kast.
 

Inezke

  • #6
In dat geval stel ik m'n plan volledig bij.

Ik ga voor:
- mdf 12 mm, omdat ik dat toch mooier vind, ondanks het vele werk
- een dunne achterwand -> 6 mm
- de planken ga ik vast schroeven met spaanplaatschroeven

Als ik schroef, dan hoef ik toch niet te lijmen? Dat hoeft toch alleen met deuvels?

Hoe lang en dik moeten de schroeven minimaal zijn?
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #7
Ik had dit antwoord al getiept, maar internet vloog eruit...

Lamellen worden ook cookies genoemd :)



Alleen de staanders aan de achterwand gaat niet werken. Je zal toch minimaal de bovenste en onderste plank vast moeten maken. Anders zit er nog beweging in, waardoor de plankjes ertussenuit kunnen vallen. Maar misschien zijn er legplankdragers die ook zijdelings fixeren.

Demontabel maken kan natuurlijk wel, maar maak zo groot mogelijke delen. Meubelpaneel is erg gevoelig voor beschadigingen. De schroeven van de achterplaat loshalen bij demontage is een minder goed idee. Want opnieuw schroeven (in dezelfde gaten dan) lukt niet goed bij spaanplaat. Er zijn ook andere manieren om demontabele meubels te maken (zoals kastverbinders).

Er is trouwens ook MDF met folie. Maar wat lastiger te vinden en zwaarder. Wellicht ook meubelpaneel van 12mm, maar dat is lastiger te bevestigen (schroeven enzo). Hier op een ander forum een topic over een vergelijkbare kast.
 

Inezke

  • #8
Welk antwoord?
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #9
Nadat ik de vorige had getiept, waren er andere reacties geplaatst. Het staat dus eigenlijk in de verkeerde volgorde. Never mind.

Ik ben er altijd voor om MDF ook (of alleen) te lijmen. Want het is niet zo sterk materiaal. Alleen schroeven kunnen door beweging los gaan zitten, zeker bij dunnere plaat.

Ik denk dat schroeven 3.5x35 het handigst zijn. Uiteraard even voorboren en verzinken.
 

Inezke

  • #10
Ik heb me voor dat forum ook aangemeld, dus ga daar ook nog even op snuffelen. Voor nu ben ik overtuigd geraakt voor mijn keuze voor MDF i.p.v. melamine/meubelplaat.

Toch maar aan de slag met deuvels en houtlijm. Lamellen durf ik niet aan. Dan moet ik een machine huren en die moet dan toevallig kwalitatief weer goed zijn, wat ik zo lees. Daarbij komt, dat ik een boor nog wel aandurf, maar dat apparaat schrikt me af, hahaha.

Mijn vader maar een paar lijmklemmen mee laten nemen :D

Bedankt voor de link en alle hulp zover!
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #11
Er bestaat ook voorgegrond mdf, maar dat is alleen in 15mm te koop.
 

Inezke

  • #12
Ze hebben ook 12 mm, mocht je dat nodig hebben.
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #13
Ah, dat is goed om te weten, ik kwam tot nu toe alleen 15mm tegen.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #14
Bij deuvels moet je goed opletten op de uitlijning. Al kan je daar ook een mal voor maken of kopen. Ik heb zelf een deuvelapparaat, dat gaat een stuk sneller en nauwkeurig.

Een lamellenfrees is niet moeilijk in gebruik hoor. En een goedkope is ook al goed genoeg voor zo'n klus. Nadeel (soms voordeel) van lamellen is dat ze zijdelings speelruimte hebben. Deuvels moeten exact op de juiste plek.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Gerelateerde onderwerpen Antwoorden Datum
1
Gerelateerde onderwerpen
Dikte MDF bij vakkenkast

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu