Vakantie - combiketel van de stroom halen

Orgelman

  • #1
Wij pensionado's gaan een paar maanden met vakantie.
Is het verstandig om de combiketel van de stroom te halen of krijg ik dan problemen met de pomp???
graag jullie deskundige mening.

groet van orgelman
 

Fiesiekus

  • #2
Ik haal zelf altijd de stekker eruit als het stookseizoen voorbij is. Dus minstens 4 - 5 maanden. Ongetwijfeld komen er reacties dat het beter is om de pomp regelmatig te laten draaien. Er is voor beide opties iets te zeggen.
 

W en d

  • #3
Je zou de ketel in deze periode op een tijdklok kunnen zetten en dan bijvoorbeeld 1x per week 15 min spanning kunnen geven
 

Xr8

  • #4
Wat al aangedragen wordt, de pomp kan vastraken. Vaak is het stand-by vermogen van de ketels niet zo hoog. Wat wel veel kan besparen is de tapwater warmhoudfunctie uitschakelen. Zo wordt de boel niet onnodig bijverwarmd. Zou zelf de stekker erin laten, zodat de ketel af en toe de pomp zal laten draaien.

Bij een eventuele defecte pomp is de besparing in een klap weg.

Succes.
 

Chathanky

  • #5
Een tijdklok is een leuke oplossing maar die verbruikt ook al gauw 5 watt.
Net zoveel als de meeste ketel in standby stand.
Dit zal dus weinig bijdragen aan een besparing.

Met dit feit zijn nog wel wat voorbeelden waar je met een tijdklok jezelf aan het bedonderen bent.

Zolang de pomp niet continu draait weegt de besparing niet echt veel op tegen de gevolgen.

Heb je een combiketel dan is het wel de moeite waard om de comfortstand uit te zetten, de ketel zal het sanitairwater niet op temperatuur houden.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #6
Comfortstand uit, is dat dan gewoon het warm water uit? Of een andere instelling? En dan heb je nog wel warm water op verzoek?

Niet bedoeld als kaping, lift gewoon even mee :)

grtz
Henk
 

Orgelman

  • #7
Hoe schakel ik die warmhoudfunctie (boiler) uit??? Of kun je de temperatuur lager stellen???

Het betreft een combiketel Nefit Turbo uit 1994.

mvg orgelman
 

W en d

  • #8
Je kunt bij een turbo het warmwater niet uitschakelen.
daarom had ik dus die tijdklok in gedachte,scheeld je weer min 2x per dag onnodig opwarmen van de boiler
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu