Vaillant VHR 24-28C samen met Honeywell Round Clock Deluxe

AgentP

  • #1
Ik heb een Vaillant hrSolide 24-28C (bj 2004) en sinds kort een Honeywell Round Clock Deluxe thermostaat (type T8725M1004) en deze aangesloten via OpenTherm (en uiteraard de procedure gevolgd van D10 naar 16 zetten, en D20 op 0)

Sindsdien 'spookt' de driewegklep; de klep wordt meerdere malen per uur aangestuurd naar de CV stand, om daarna meteen weer terug te keren naar de WW stand. Soms enkele keren per minuut achter elkaar, met tussenpozen van 10 minuten tot een uur. Dit alles zonder dat er warmtevraag is. Vooral 's nachts zeer goed hoorbaar, de klep is niet bepaald stil.

Middels een klein testledje aan het klepstuursignaal vanuit de MCBA heb ik kunnen achterhalen dat de ketel daadwerkelijk de klep aanstuurt voor ongeveer 10s (da t is ook te zien via D24 die op 1 springt), en het dus niet de klep zelf is.

Het probleem verdwijnt als ik de thermostaat verwijder.

Het is ook niet de warmhoudfunctie, ook op de instelling 2 (Solar ECO) blijft het spoken.

Kennelijk stuurt de thermostaat iets via OpenTherm waarmee de ketel niet overweg kan; voor de rest werkt het goed (moduleert, kan allerlei dingen teruglezen zoals retour water temp e.d.)

Is dit een bekend probleem? Volgens Honeywell's aansluittabel moet deze thermostaat werken met deze ketel.

Vaillant klantenservice kon me niet veel meer vertellen dan de procedure van het op OpenTherm zetten te herhalen (wat niet werkte) en anders maar mijn installateur te raadplagen.
 

Panic

  • #2
Dat wil inderdaad wel eens voorkomen, oplossing heb ik nooit gevonden. Meestal monteren ik gewoon een aan/uit thermostaat.
 

AgentP

  • #3
Doel je dan op deze specifieke combinatie ketel + thermostaat, of in het algemeen?

Ik weet dat deze thermostaat nog een extra pagina met instellingen heeft, misschien met een instelling die in mijn situatie kan helpen; maar helaas staan deze niet beschreven in de handleiding. Een mailtje richting Honeywell daarover heeft tot nu niets opgeleverd.

Gelukkig kan deze thermostaat ook gewoon aan/uit, dus een andere thermostaat hoef ik vooralsnog niet te kopen, maar zonde vind ik het wel. Wil toch binnenkort eens met een OpenTherm Gateway wat dingen gaan loggen e.d.
 

Ceeshobby

  • #4
Het probleem wat je beschrijft komt bij onze Vaillant (2002) ook voor, maar niet zo vaak.
Soms hoor ik de 3wegklep schakelen.
We hebben een Chronotherm modulerend aangesloten.
Het schijn meer voor te komen bij deze ketels.
Er zit ook nog een bug in, dat de water aanvoerthemperatuur in eens op 31 graden staat.
Alleen als je een modulerende thermostaat hebt.
Misschien Vaillant eens bellen.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu