Vaatwasser: vaatwasmiddel in zoutresevoir

Bendey

  • #1
Goeiedag,
Bij een vorig topic hierover kon ik de oplossing niet vinden.
Uit verstrooidheid het zout aangevuld met sun vaatwaspoeder. De afwasmachine niet aangelegd maar wel een nachtje zo laten staan. (gevolg 1 koek van vaatwasmiddel in het zoutreservoir).
Na allerlei te proberen (proberen met mes uit te kappen, warm water, koud water, spoelen, ...) heb ik het dus wel gevonden en mss handig voor alle mensen die na mij ook dit probleempje hebben zodat ze niet net zoals mij nodeloos moeten zoeken naar een oplossing.
Soda in het bakje smijten (een goede portie) daarna bijvullen met kokend water en het zoutreservoir afsluiten en 2 uurtjes (laten trekken). Normaal zal je zien dat je al een beetje oplossing hebt. Dit blijven herhalen tot je aan de bodem zit.
Telkens het water uit het reservoir halen was geen sinecure maar ik deed dit met een microvezeldweil (het laatste stukje er niet in). Alles in het reservoir en daarna uittrekken, uitwringen in maatbeker en herhalen tot er geen water meer in zit.
Daarna terug met soda en kokend water (de eerste keer ging niet zo goed omdat ik teveel soda gebruikte).

Iemand met dit probleem: suc6 het vraagt wat tijd maar zo moet je niet panikeren (ik herhaalde dit 3 keer en mijn zoutreservoir was zo goed als nieuw)
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #2
Bedankt voor je bericht!
 

Laptopleon

  • #3
Mijn vrouw heeft hetzelfde gedaan van de week (vaatwasmiddel in het zoutreservoir van de vaatwasser gedaan).

In verschillende vaatwasmachine-handleiding staat dat dit het einde is van de regenerator. Nou hebben we een waterontkalker / ontharder in de meterkast, die de hardheid naar nul terugbrengt, dus daar maak ik me niet zo'n zorgen om, maar de machine had intussen aangestaan.

De vaat en machine hadden een wittig laagje.

Omdat de opening van het zoutreservoir nogal nauw is, begon ik met een sponsje het water uit te halen, maar dat schiet niet op.

Wat beter werkt:
  • Doe huishoudhandschoenen aan of zo, want van de vaatwasmiddel-oplossing knapt je huid niet op.
  • Zet een teiltje op de grond naast de vaatwasser.
  • Neem een stuk transparante slang van ongeveer een meter. Ook te koop bij veel bouwmarkten en vijverspeciaalzaken etc. Niet al te dik of dun. Mooiste is 1,5 tot 2,5 cm doorsnee.
  • Vul de slang met water, onder de kraan. Hou de uiteinden even hoog zodat het er in blijft staan.
  • Stop het ene uiteinde in het zoutreservoir. Hou tegelijkertijd het andere uitende even hoog, zodat er geen lucht in komt, maar dan boven het teiltje.
  • Leg dit uiteinde in het teiltje zodat het water uit het reservoir kan lopen. Dit scheel enorm veel tijd!
  • Vul ondertussen met een steelpannetje het reservoir bij, met warm water.
  • Blijf dit doen tot het teiltje vol is, dan slang even met beide uiteinden in het reservoir hangen, teiltje legen en weer verder.
  • Hoe lang het duurt voor het reservoir leeg is, is afhankelijk van hoeveel vaatwasmiddel er tegen de bodem aangekoekt zit. Je kan het ook een kwartiertje of zo laten weken in plaats van steeds te spoelen, maar er lost hoe dan ook maar 'zoveel' van de aangekoekte klont op. Als je niets doet, blijft het een klont.
  • Je kan ook met een hard voorwerp proberen stukken af te breken van de klont, maar bedenk wel dat je iets kunt slopen of lek steken. Bij mijn Siemens zit bijvoorbeeld een kunststof railsje in deze tank dus ik ben blij dat ik niet te hard aan het steken ben geweest.
Oh ja, wat betreft soda erbij gooien: Ik vraag me af of dit helpt. Soda helpt als je vuil los wil maken of iets wil ontsmetten, maar niet bij aangekoekt vaatwasmiddelpoeder, helaas.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #4
Stuur maar door naar de bedrijven die vaatwassers bouwen. Ik hoor mijn vrouw ook altijd klagen. Er zitten een stelletje slaapkoppen bij die bedrijven.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu