Vaatwasser Siemens SE65M350EU/70 doet niets meer, lijkt dood

Kippenmail

  • #1
Hallo,

gisteren wilde we onze vaatwasser uitruimen maar helaas, er stond een laag water onderin, incl de tablet maar de vaat was niet schoon.
Vaatwasser gedemonteerd en geconcludeerd dat de spanning op de druk schakelaar in het front komt en deze de 230V doorschakeld. Deze gaat naar de print in het front waar de knoppen zitten voor de keuzeprogramma's. Het display blijft uit. print ziet er optisch goed uit.
Iemand een idee waar ik kan gaan zoeken?
Is er een goed schema ergens te vinden?
(SE65M350EU/70)
Als de deur openstaat, kun je programma kiezen in de deur, dus daar moet toch spanning komen op die print?


 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #2
Het display wordt bij de meetste volledig geïntegreerde vaatwassers uitgeschakeld als de deur dicht is.

Wanneer de vaatwasser zich wél laat bedienen maar het display is uit, dan staat waarschijnlijk óf de deur dicht (dat doe je bij een uitgebouwde vaatwasser al heel snel) óf de deurschakelaar is defect of is op de stand 'deur is dicht' blijven hangen.
 

Kippenmail

  • #3
Hallo Kees,

bedankt voor de je reactie.
De deurschakelaar is doorgepiept, deze werkt.

de machine is ook niet te bedienen met schakelaar ( deur) open open of dicht. maw hij blijft onbedienbaar.
Dan vermoed is voeding / bedrading of schakelaars.
Er zit ook onder in een hele grote condensator, wat doet die?
De print in de deur is nog heel netjes.

Een goed schema zou helpen, maar waar vind je die?
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #4
Schema's van besturingen voor witgoedapparatuur vind je gewoon... nergens! Die worden door de fabrikanten niet vrijgegeven, ook niet aan de technische dienst van de fabrikant zelf.

Het (bedradings)schema van de machine zelf kun je aanvragen bij Siemens. Of je het dan ook krijgt weet ik niet, vaak krijgen alleen medewerkers van technische diensten die.

Die grote condensator is waarschijnlijk een elco die de gelijkgerichte 230 V~ afvlakt. Er staat dan ca. 325 V gelijkspanning op. Daarna wordt de spanning omlaag getransformeerd via een schakelende voeding, meestal bestaande uit een 7-benig IC'tje, LNK... of TNY... (en natuurlijk een heleboel andere componenten eromheen).

Ik verwacht niet dat die grote elco de oorzaak is, het schakel-IC zou dan eerder in aanmerking komen, daarmee zijn nogal eens problemen.

Echter: Als dat ding het niet goed doet dan zou je volgens mij ook geen programma's kunnen kiezen. Ik zou het daarom eerder zoeken in een losliggende verbinding tussen besturing en display of iets dat met de deurschakelaar te doen heeft.
 

Kippenmail

  • #5
Vaatwasser SE65M350EU

op de print in de front van de deur heb ik op de print wat gevonden weet iemand wat dit zijn? is het te vervangen en is de oorzaak nog te herleiden?



 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #6
De onderdelen die op de eerste foto zijn gemarkeerd zijn een triac (grotere element onderaan) en een transistor die voor de aansturing daarvan zorgt.

Wat is er vermoedelijk gebeurd: Een van de 'verbruikers' zoals pomp, actuator van zeepbakje (doseerinrichting), inlaatventiel, heeft sluiting veroorzaakt. Daardoor is de triac doorgeklapt en heeft via de gate ervan 230V spanning op de aanstuurtransistor gezet.

Die is eveneens gesneuveld, maar je kunt er eigenlijk vrijwel zeker op rekenen, dat die hoge spanning via de basis van de transistor ook op de uitgang van de processor terecht is gekomen en die daardoor beschadiging heeft opgelopen.

Het zal dus vrijwel zeker niet helpen de triac en de transistor te vervangen. Bovendien is het lastig te bepalen wat voor typenummer de transistor heeft. Weliswaar hebben nabijgelegen triacs eenzelfde aansturing met zelfde transistor, alleen is bij SMD de typeaanduiding op de componenten zeer summier.

Je zou dus de hele print moeten vervangen (uitsluitend bij Siemens te krijgen indien nog leverbaar), maar dan moet je eerst wel 100% zeker zijn welke 'verbruiker' de sluiting veroorzaakt heeft. Want als je de nieuwe print erin zet zonder de defecte verbruiker te vervangen gaat die nieuwe er meteen ook weer uit!

Dat bepalen zou je kunnen doen door de draad, die van de defecte triac / printaansluiting gaat, te volgen en te kijken waar ie uitkomt. Zie pijl op plaatje hieronder. Eventueel kun je dat ook Ohms meten, maar haal dan wel steeds de connectors van de betreffende verbruikers los. Anders meet je één groot circuit en denk je de goede te pakken te hebben.



Wanneer ik met het onderdeelnummer 00497490 van de printplaat google kom ik prijzen tegen van rond de 160 Euro. Dan zou ik het voor een ca 12-13 jaar oude vaatwasser wel weten...

Want waarschijnlijk moet je ook nog een ander onderdeel vervangen. Bijv. de doseerinrichting (00490472, ca 100 Euro) of alleen de actuator (00166635, ca 20 Euro). Of bijv. het inlaatventiel = aquastop met slang (00299756, ca 120 Euro).

Maar de beslissing is aan jou of je hier nog geld in wilt steken. :wink:
 

Kippenmail

  • #7
Hoi Kees.

dank voor de tijd en energie die je in dit antwoord steekt, ik heb dezelfde op marktplaats gevonden voor 75 euro, weet ik zeker dat hij past. zonder vaatwasser wil haast niet meer.

groet
Mark
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #8
Dezelfde vaatwasser bedoel je denk ik?

Dan zou je nog onderdelen kunnen demonteren en die bewaren. Bijv. het verwarmingselement (nr 0440 op de 4e tekening) met daarin opgenomen waterwisselaar wil nog wel eens kapot gaan. Of het labyrint, nr 0400.

Let er ook op of die 'nieuwe' vaatwasser niet van binnen totaal vervuild is. Met name het niveausysteem (nr. 0410) en de slang naar de kuip (van 0414 naar 0415) zijn erom bekend dat ze vol troep zitten. Eerst die onderdelen schoonmaken voor je het apparaat inbouwt kan dan handig zijn. :wink:
 

Kippenmail

  • #9
Zal ik zeker doen,
bedankt voor het advies.

zal tzt wat foto's plaatsen
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu