Vaatwasser maakt niet goed schoon

Roland70

  • #1
Ik wil bij deze graag mijn ervaringen delen met het oplossen van een niet goed schoonmakende vaatwasser die ik met behulp van dit forum heb kunnen oplossen.
In ons nieuwe huis zat een vaatwasser Siemens SE64a561/40, al 15 jaar oud, maar zag er nog prima uit.

Hij waste soms wel soms niet goed schoon, het programma bleef soms enkele minuten voor het einde hangen. Diverse malen met speciaal ervoor bestemd spul laten draaien, zonder effect. Met soda laten draaien, geen effect. De sproeiarmen draaiden, de gaatjes waren open, maar het water in de zeef was na afloop vaak wat troebel. Ipv 3 in een, apart zout en glansspoel middel geprobeerd: geen effect. Dus of zelf gaan klussen of zo'n mooie machine waar waarschijnlijk maar een klein onderdeel van kapot is helemaal naar de schroothoop, zonde van al die mooie materialen, slecht voor het milieu en 600 euro kwijt aan een nieuwe.

Toen op dit forum gaan lezen en met name de rubriek: "Labyrint van mijn Siemens vaatwasser schoonmaken???" heeft mij enorm geholpen. Tbv anderen hier mijn ervaringen.

De vaatwasser er uitgehaald: eerst waterkraan dicht, stekker eruit. De schroefjes losmaken waarmee hij aan het keukenblok vast zit, daarna de voorste pootjes laten zakken en dan de achterste die je met een schroef aan de voorkant via een spindle kunt laten zakken. Daarna kun je hem er uit schuiven.

Afvoerslangen schoongemaakt: allemaal aangekoekte "klei": mengsel van vet en zeep.

Zijplaat links losgemaakt ( 2 schroefjes T20). Dan komt het labyrint in zicht. Was hartstikke smerig rond het ontluchtingsventiel. Het labyrint is er met een beetje moeite uit te halen: 2 stekkertjes re beneden loshalen, het hefboompje voor de lekbeveiliging op de bodem losmaken, en daarna kun je hem gewoon er uit halen: aan de bovenkant iets naar voren halen en dan naar boven een beetje wrikken. De verbindingen met de rest van de machine gaat allemaal via pijpen met rubbers eromheen dus die gaan vanzelf los. Alleen de afvoerslang naar buiten zit met een klem vast.
Labyrint omgedraaid en gevuld met bleekmiddel voor de wc. Bij mij geen uren maar 5 dagen nodig gehad om alle viezigheid op te laten lossen, maar daarna weer brandschoon.
Tevens een nieuw terugslag klepje besteld (staat in onderwerp "labyrint..schoonmaken???" voor 5 euro bij de webshop van Siemens, nav een tip van een servicemonteur in laatst gemeld onderwerp.

labyrint terug geplaatste, terugslagklepje vervangen door een siliconen versie en...de vaat is brandschoon, de programma's werken weer en hij ziet er uit als nieuw :)
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu