Vaatwasser maakt kortsluiting (Ariston Hotpoint LDF 12314)

Mcouzijn

  • #1
Besten,

Bij ons ontstond de laatste week kortsluiting. De dader blijkt de vaatwasser te zijn. Zodra de stekker in het stopcontact gaat, slaan de aardlek en de groep in de meterkast dicht.

We hebben het apparaat een jaar of zes. Deed het altijd probleemloos, staat in de keuken in een ombouw. Om de machine heen is het schoon en droog. Onder de machine is een afvoer, ook schoon en droog.

Ik heb de vaatwasser van onderen geopend. Dat kan met een handig kunststof luik. Alle bedrading en contacten zien er pico bello uit, als nieuw, geen bruine plekken. Ook motor en pomp ogen goed.

Met dat luik geopend heb ik de kortsluiting opzettelijk laten ontstaan, om zo te zien op welke plek precies de sluiting ontstaat, althans op het oog. De vonk is duidelijk te zien precies op de plek waar de 220V-draad de machine binnenkomt en direct aan twee componenten verbonden is. Tussen die twee componenten (zie foto, de gele en de crèmekleurige component) ontstaat de vonk - voordat door de kortsluiting de 'stoppen' dus doorslaan.

Wie kan hier een diagnose bij stellen? Wat zijn dit voor componenten? Zijn die los verkrijgbaar, en zo ja waar? Welke kans geef je me dat met het vervangen van die componenten het leed geleden is?

Alvast enorm bedankt voor jullie hulp.
 

Gsmmer

  • #2
Dat is de ontstoringspoel van het toestel, het kan perfect werken zonder MAAR verschiet dan niet dat er storingen op het net komen. Dit is merkbaar op radio's, tv's ed.
Dit zijn standaard dingen die je kan bestellen via handyman oid en makkelijk te vervangen zijn. Je apparaat is zeker niet dood.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu