Urinevlekken verwijderen eiken vloer

Proletera

  • #1
Mijn hondje heeft een paar ongelukjes gehad. Natuurlijk toen ik er niet bij was, dus de urine is het hout ingetrokken. Nu heb ik een aantal dokere/zwarte vlekken op de vloer. Het betreft massief eiken planken welke zijn eerst behandeld zijn met de zgn. wasolie weisgrund (om de onbehandelde uitstraling te behouden) en vervolgens onderhouden met neutrale wasolie (3000 naturel).
Ik lees over verschillende methoden en heb ondertussen ook oxaalzuur gekocht. De een zegt oxalzuur gebruiken, de ander alleen 3% waterstofperoxide, of deze juist vermengd met ammoniak (maar wordt ammoniak niet juist gebruikt om het eiken donker te maken?).
Wie heeft de gouden tip? Alvast heel erg bedankt!
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #2
Je mag nooit maar dan ook echt nooit een zuur of ander chemisch middel vermengen met ammoniak! Dat kan zeer gevaarlijke dampen veroorzaken, tot aan dodelijk toe!

Verder is het inderdaad juist zo dat alle middelen die base zijn (ammoniak is een base) het effect hebben dat ze eiken donkerder maken en dat je dat er moeilijk uit krijgt. Ammoniak hoort, net als biologische ontvetter, niet thuis op eiken.

Het beste zou ontweringswater (oxaalzuur) moeten zijn. Of je daarmee ook door een olielaag heen komt is de vraag: olie en water zijn elkaars vijanden. Eventueel eerst ontvetten met thinner (goed ventileren tijdens het werk, géén vuur of vonken, gebruikte doeken buiten bewaren of wegdoen, niet in huis). De thinner echt helemaal laten verdampen, dan pas ontweringswater erop.

Waterstofperoxide is een soort bleekmiddel en zal ook niet door olie heen komen. Ik betwijfel of het helpt (3% is niet echt sterk). In elk geval niet mengen met andere middelen!
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu