Underlayment en multiplex verschil

Teunk

  • #1
Kan iemand mij het verschil tussen underlayment en multiplex uitleggen?

alvst bedankt
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #2
Ik kijk dan meestal even hier hier
 

Veronika

  • #3
Voor als het daarmee nog niet duidelijk is:

Technisch gezien is er geen verschil en is underlayment een soort multiplex: nl plaatmateriaal opgebouwd uit laagjes heel dun hout.

Underlayment is in principe het goedkoopste en "grofste" mutliplex-plaatmateriaal, gemaakt van relatief licht sparrehout (zoals vuren) en wordt dan ook vaak gebruikt als hele platen, voor bijv schuttingen, of als dakbeschot, ondervloer, etc. Ik heb er echter ook mooie kasten van gemaakt, vind het een top product, zeker als het FSC is :D
Let wel op, er zijn grote verschillen in kwaliteit: scheuren of gaten in het oppervlak of ontbrekende stukken van tussenlagen. Als je underlayment kunt bestellen bij een platenhandel kun je de kwaliteit kiezen, dat wordt uitgedrukt in letters en gaat dus over met name de oppervlaktekwaliteit.

In de (klus-)winkel wordt met multiplex meestal een kwalitatief beter en duurder plaatmateriaal bedoeld, wat van diverse houtsoorten kan zijn gemaakt. Bijv meranti (splintert nogal), of populier of berken (beide mooi wit), etc etc. Ook is er dan meer keuze in diktes en maten, bijv halve of kwartplaten. De sterkte en het gewicht zijn dan ook anders natuurlijk, afh van de houtsoort.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #4
Underlayment is vaak watervast verlijmd en geschikt als constructiehout, dus voor stabiliteitswanden e.d.

Zoals genoemd zit er wel veel kwaliteitsverschil in, platen van een bouwmarkt kunnen helemaal krom zijn, terwijl bij een bouwmaterialengroothandel het beter en goedkoper is.

En underlayment heeft een messing en groef, multiplex heeft rechte zijkanten.
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #5
Multiplex is een merk naam en wordt alleen door bruinzeel vervaardigd

De juiste naam is triplex
en dat staat voor plaatmateriaal van minimaal 3 lagen kruislings verlijmd hout

undelayment is een engelse benaming en bedoeld voor onderlagen en vloeren
Er zit dan ook geen mooie buitenlaag op.
het meest undelayment is niet watervast al is de lijm dat meestal wel.
zodat het wel redelijk water bestendig is.
undelayment is over het algemeen van vuren of okume vervaardigd

er bestaan ook vuren constructie platen dit is in principe geen underlayment maar lijkt er wel erg veel op
(al ga je wel schrikken van de prijs)
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #6
Multiplex zal geen beschermde naam zijn, want het wordt nog steeds meer gebruikt dan triplex, als er meer dan drie lagen zijn.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #7
Dus daar had ik Teunk ook naar toe kunnen linken. :wink:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu