Uitsparing in hout maken

JohanZ

  • #1
Op bijgaande foto is te zien dat de plank boven het "kijkraam" en boven de opening van het hok ingezaagd is.
Wat is de beste manier om te doen, bij mij blijft het namelijk in zicht (dus geen aluprofiel o.i.d.).

Een decoupeerzaag kwam het eerste in mij op maar voor mijn gevoel wordt het dan niet mooi en strak, een bovenfrees misschien?

Dank voor jullie hulp!

 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Met een decoupeerzaag gaat dat prima, zet een latje vast en laat de machine hier langs lopen, zet de machine op hoge toeren en op pendelstand 1, niet te hard duwen en een scherpe zaag erin.
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #3
Met een invalzaag en het laatste stukje met een scherpe handzaag
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #4
Sommige (goedkopere) decoupeerzagen kunnen niet goed langs een geleider zagen. Dat komt omdat het zaagje scheef zaagt. Dan loopt de zaag weg of juist richting de geleider. Dan is uit de hand zagen beter.

Let er bij de decoupeerzaag op wat de zichtzijde moet worden. Er zijn zaagjes met de tandrichting naar beneden zodat de bovenkant de zichtzijde is. Sommige machines hebben een anti-splinterstrip.

Met een bovenfrees kan ook. Zaag het eerst grof uit met (bv) een decoupeerzaag, op 3mm naast de lijn. Dan een geleider of kopieerfrees gebruiken om met een bovenfrees de exacte lijn te frezen. Als je nog geen ervaring met deze methode hebt, oefen het dan eerst op een stuk resthout.
 

Jakub Cech

  • #5
Met een decoupeerzaag kan je ook heel mooi en strak zagen, maar neemt de tijd. Ik heb wel eens mensen gezien die dachten dat je de decoupeerzaag er doorheen moet duwen. Rustig aan zagen, de zaag en machine het werk laten doen.
 

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #6
Het kan met een decoupeerzaag met scherp zaagje (heel langzaam en rustig zagen). Het hangt van de kwaliteit van de zaag en het zaagje af of je de machine schuin moet houden om recht te zagen. Op een eventuele laser of richtpunt voor het zaagje moet u niet te veel vertrouwen. Kijk naar het zaagje en de lijn waarop je wilt zagen.

Kan met een handzaag: schuin naar beide hoeken wegzagen (door de zaag iets te buigen kun je in een bochtje zagen) en als laatste het middenstuk richting beide hoeken.

Het kan met een bovenfrees en een geleider (al dan niet met een kopieerring). De hoeken daarna met de handzaag recht uitzagen.

Diverse mogelijkheden en manieren. Allemaal met een goed resultaat, als je maar rustig aan werkt en het gereedschap het werk laat doen.
 

JohanZ

  • #7
Bedankt voor alle tips!!!

Ik heb het uiteindelijk met een decoupeerzaag gedaan en de geleiderail van mijn Makita handcirkelzaag, nooit aan gedacht om het in die combinatie te gebruiken!!!
En het is een knap randje geworden al zeg ik het zelf.
Ook nooit het verschil in de tanden van een decoupeerzaag geweten en de uitwerking daarvan.

Tevens een goede tip om vooral langzaam en rustig de decoupeerzaag te hanteren, ik deed het meestal snel en inderdaad met druk op de zaag omdat ik anders bang was het hout te verkloten als de zaag er te langzaam bij langs loopt.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #8
:prima:
 

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #9
Mooi zo! Wat geleerd en een mooi resultaat.

Overigens nog een tip / aanvulling: bij het zagen van laminaat maak je juist gebruik van de stand van de zaagtandjes op het laminaat zaagblad. Deze staan op “duwen
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #10
Voor mensen die weinig ervaring hebben met zagen met een decoupeerzaag is zagen met een laminaatzaagje niet goed te doen.
Ik heb genoeg voorbeelden gezien van laminaat waar op de zaagsnede stukjes waren uit geknapt en een zaagsnede die niet recht was.
De machine gaat "bokken" als je niet oppast en je de machine niet goed afgesteld hebt.
De machine moet met de laminaatzaagjes op hoge toeren draaien en de pendel mag niet gebruikt worden voor een zuivere zaagsnede.
 

Jakub Cech

  • #11
Dit om dat de tandjes de andere kant op staan, toch?
 

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #12
Klopt. Normaal gesproken zaagt een zaagblad voor de decoupeerzaag als het zaagje omhoog komt. Hiermee wordt de zool van de machine tegen het materiaal getrokken en gaat de machine niet bokken. Nadeel hiervan is de splinterige zaagsnede aan de bovenkant.

Als de tandjes andersom staan, zaagt het zaagblad als het zaagje naar beneden geduwd wordt. Voordeel: mooie zaagsnede aan de bovenkant (zichtzijde), nadeel: de machine wordt omhoog geduwd en kan gaan bokken.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu