Uitschakelen warmhoudfunctie CV-ketel

Geen_klusser

  • #1
Hallo,

Onlangs is bij mij een nieuwe Vaillant Solide VHR18/22 C3 geinstalleerd.
Ik zou graag de warmhoudfunctie uitschakelen, omdat dat op stookkosten bespaart en de ketel dan niet meer 's nachts aanslaat.

Weet iemand hoe ik dit kan doen?

Via de instellingen kan ik 'confort' switchen naar stand 'ECO', maar nog altijd blijft hij dan het water verwarmen tot 32 graden zegt de handleiding.

Of heeft dit met de thermostaat te maken?

Bedankt.
 

Utreg

Vaste Beantwoorder
  • #2
Op bladzijde 11 van u bedieningshandleiding-staat precies hoe u de warmhoudfunctie kunt uitschakelen.
 

Geen_klusser

  • #3
Bedankt Utreg!

Weet iemand ongeveer in te schatten (met een natte vinger) hoeveel het aanlaten van de Confort-stand / direct-warmwater-functie extra kost op jaarbasis?
Het 'confort' met direct warm water lijkt mij niet in verhouding te staan tot de energiekosten, want het warme water volgt toch wel na 15 sec.

Weet iemand dit?
 

Geen_klusser

  • #4
...en een additionele vraag:

Wordt in de comfort-stand het water op temperatuur gehouden met gas of elektrisch?

(of zoals de handleiding zegt: warmwaterwisselaar op temperatuur gehouden)
 

Ron321

Vaste Beantwoorder
  • #5
Dit gebeurt met gas.
 

Geen_klusser

  • #6
Bedankt Ron.

En kost de warmhoudfunctie van de CV-ketel veel energie?
 

Utreg

Vaste Beantwoorder
  • #7
Neem het verbruik eens op als u hem uit / aan heb staan.
 

-stuffie-

  • #8
Als je hem uit zet, dan verbruik je meer water. Dat moet je meenemen in je berekening.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #9
Niet m'n bedoeling de topic te kapen...

Die warmhoudfunctie is toch om het warm tapwater in een soort klein boilertje op temperatuur te houden? Kan je die uitzetten en toch warm water houden, of verschilt dat per merk/ketel?

Volgens een monteur was het bij mijn ketel alleen zinvol dit uit te zetten als je langer weg bent (vakantie).

grtz
Henk
 

-stuffie-

  • #10
De warmhoudfunctie houdt het water in de platenwisselaar tussen de 30 en 60 graden, zodat je sneller warm water hebt. Het is een comfort-kwestie. In de platenwisselaar zit weinig water, een kleine liter, anders dan bij een CV met ingebouwde boiler. Bij de meeste ketels kun je de warmhoudfunctie aan en uit zetten.

Deze discussie gaat over de voordelen en nadelen van het aan of uit zetten.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #11
Ok, weer wat geleerd, hou me er verder buiten...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu