Uitbreiding verwarmingsysteem

Niek-bcn

  • #1
Beste medeklussers,

Ik ben bezig met een aanbouw van circa 55 m2. Ik wil vanzelfsprekend ook mijn verwarmingssysteem doorlegen (6 extra radiatoren).
Ik heb een verwarmingsketel met ingebouwd expansie vat. Nu is mijn vraag hoe kan ik nagaan of dit expansievat na de uitbreiding nog voldoende is?

In tegenstelling tot wat vaak hetgeval is staat mijn ketel op het laagste punt, heft dit nog invloed?


Alvast bedankt

Niek
 

Tumkie

  • #2
Daar bestaan formules voor om dat te berekenen ...
Hang er nu maar al eentje bij want een intern vat is 70% vd gevallen te klein voor de Cv-installatie.
Zeker opletten op de plaats van het expansievat ... op de zuigkant vd pomp en de doordrukken van beide expantievaten moeten gelijk zijn ...
 

Niek-bcn

  • #3
Goede morgen,

Ik heb al wat gekeken, maar heb nog niet echt iets gevonden waarmee ik dit kan berekenen. Het huidige huis is circo 90m2 en er hangen 7 radiatoren in. Geen idee hoevel liter water dit is.

De combiketel is vaillant ecoplus 236 en daar zit een expansievat van 10 liter in. Het water voor de verwarming is hier tussen de 55 en 60 graden ingesteld. Het deel wat met de aanbouw erbij komt ligt twee verdiepingen hoger (zolder) dus geschat zo'n 6 meter boven de ketel. Ik moet dan een expansie vat hebben met 1.0 bar, klopt dit?

Beste Tumkie, je tip "Zeker opletten op de plaats van het expansievat ... op de zuigkant vd pomp en de doordrukken van beide expantievaten moeten gelijk zijn ... " betekent dat ik het expansievat op de retourleiding in de buurt van de ketel moet aansluiten, of is hier nog iets anders bedoelt?

Groeten

Niek
 

Marcn88

  • #4
Een 10 litervat is cker te klein, houd voor t expansievolume 3% van de totale waterinhoud vd installatie aan, maar in de meeste gevallen voldoet een 18 ltr vat met voordruk van 1 bar prima
 

Niek-bcn

  • #5
Bedankt, 3% van watervolume is duidelijk, maar is er een manier om grof in te schatten hoeveel liter water er in het systeem zit? Ik heb namelijk geen flauw idee in welke richting dit gaat.
 

Roykes

  • #6
Je berekent de inhoud van een meter buis ( 15 - 22 - 28 ) en dan tel je hoeveel meters je hebt. dan kijk / meet je de grote van je radiatoren en zoek je hier de liters bij op internet.

Nooit je expansie vast bepalen op basis van vermogen.

Maar zoals eerder gezegt zal een vat van 18 liter waarschijnlijk prima voldoen.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu