Uitbouw, stalen balk geplaatst, anders als op tekening

PdeBruine

  • #1
Hallo allemaal, wij zijn bezig met de verbouwing van ons huis. Nu hebben wij achter onze keuken een stukje aan laten bouwen. Hiervoor is dus een gedeelte van de achter gevel verwijderd.

Wij hadden hier een tekening voor laten maken, op die tekening werd de gevel muur opgevangen door een stalen H-profiel. Die tekening heb ik aan de aannemer gegeven die onze uitbouw gezet heeft.
Nu kwam ik erachter dat hij niet het stalen H-Profiel gebruikt heeft om de achter gevel mee op te vangen maar 2 stalen L-profielen. Volgens hem was dat ook stevig zat.

Mijn vraag aan jullie is, is dit ook zo? Is deze oplossing met 2 stalen L-profielen die in de spouw geschoven zijn en aan beide uiteinden rusten op de muur stevig genoeg om de achtergevel te dragen?
Een ander iets om rekening mee te houden is dat op de L-Profielen, ongeveer 1 meter uit de muur nog 2 L-Profielen rusten, op die profielen rust een binnenmuur van ongeveer 2.5 meter hoog van enkel steens kalkzandsteen.

Ik hoop dat jullie me hier wat over kunnen vertellen. Ik kan altijd nog meer info plaatsen als jullie dat nodig hebben.
 

Pepjo

  • #2
U komt hier op het terrein van bouwkundigen.
Het is ondoenlijk om vanachter de computer deze dingen te beoordelen.

Laat een bouwkundige komen en laat die de zaak nakijken.
Dat is het beste advies wat wij hier kunnen geven.
 

Gerrit

  • #3
Zoals Pepjo al aangeeft is dit vanachter een beeldscherm niet te beoordelen.

Wat wel zo is, dat dit een gebruikelijke methode is die, mits de juiste profielen zijn gebruikt, zeer goed voldoet. Heet voordeel is dat er naderhand niet zo'n zwaar stuk ijzer weggewerkt hoeft te worden.

Maar nogmaals; de beoordeling is voorbehouden aan een constructeur.
 

Espaan

  • #4
Inderdaad is iets voor een bouwkundige. Heb je het niet overlegd met de aannemer?
Ik neem aan dat hij/zij hierbij wel uitleg heeft gegeven?

Ik kan wel aangeven dat de aannemer bij onze vervanging van de achterdeur door dubbele deuren met zijlichten een L profiel en een H profiel heeft gebruikt voor de buitenmuur (volsteens muur) en bij de binnenmuur (halfsteens) een betonlatei.
De uiteindelijke sterkte hangt natuurlijk ook behoorlijk af van het gebruikte profiel, dikte metaal en de afmetingen.

Voordeel van zo'n L profiel is dat de buitenmuur gewoon opgemetseld kan worden vanaf het kozijn. Lijkt me een niet zo'n rare keuze. Een H profiel lijkt me veel lastiger afwerken.
 

PdeBruine

  • #5
Ja, toen ik het zag heb ik het hem gevraagd en toen zei hij dat dit net zo stevig was als het H-profiel maar dat dit makkelijker te maken was.
Met het H-profiel moest hij nog een flink stuk van de achter gevel weghalen en daarna weer afwerken en de L-profielen kon hij zo in de spouw schuiven en op de muren leggen.
Maar ja, een second opinion is nooit weg natuurlijk ;)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu