Tv-wandmeubel

Gobeko

  • #1
Dit is de tv-wandmeubel die ik graag wil maken.


Hoe te beginnen?
Eerst het bovendeel en onderdeel maken (rechthoeken)?
Of anders?

Materiaal
Welk materiaal is hiervoor geschikt? Is dat MDF of anders?

Constructie
Hoe krijg ik de losse delen onzichtbaar aan elkaar? Lijmen? Schroeven?

Gronden, lakken, spuiten
Spuiten is het mooist, maar ook gelijk de hoofdprijs. Is dit met 2x gronden en 2x lakken mooi te krijgen?

Zoals je ziet.. enige hulp is welkom.
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #2
Gobeko schreef:
Dit is de tv-wandmeubel die ik graag wil maken.


Hoe te beginnen?
- Begin met een goede tekening te maken met de maatvoering erbij.
- Alle delen uittekenen en een zaagplan maken uitgaande van platen van 244 x 122 MDF. Laat alles zagen door een goede houthandel met een platenzaag.
Eerst het bovendeel en onderdeel maken (rechthoeken)?
- ja lijkt me wel, gebruik ook een 18 mm plaat als achterwand voor de stevigheid en constructie.
Of anders?

Materiaal
Welk materiaal is hiervoor geschikt? Is dat MDF of anders?
Gebruik 18mm voorgegronde MDF
Constructie
Hoe krijg ik de losse delen onzichtbaar aan elkaar? Lijmen? Schroeven?
- Gebruik lamello s en lijm; en schroeven en lijm waar het kan (uit het zicht)Je kan ook MS polymeerkit gebruiken ipv lijm op voorgergonde mdf.

Gronden, lakken, spuiten
Spuiten is het mooist, maar ook gelijk de hoofdprijs. Is dit met 2x gronden en 2x lakken mooi te krijgen?
- Ja absoluut, voordeel van voorgegrond dat je een mooie gladde beginlaag hent. Alle zaagranden goed schuren en gronden eventueel speciale MDF grond gebruiken. Schuren met scotch brite pads, en acryl lak gebruiken.
Gebruik de zoekfunctie maar eens goed want daar is al een hoop over geschreven.




Zoals je ziet.. enige hulp is welkom.

Hier ook nog wat tips
 

Gobeko

  • #3
Bedankt voor je tips.
Lamello's? Nog geen ervaring mee, nooit mee gewerkt.

Is MDF of Uniprime beter?
Volgens mij is Uniprime sterker en scheelt het veel gr
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #4
Dan moet je je er wel even in verdiepen, hoe je lamello's verwerkt.
Of je moet met hulpbalkjes gaan werken aan de binnenkant van de hoeken en van binnenuit gaan schroeven.

Misschien eerst eens wat probeersels maken van verbindingen voordat je een mooi groot prominent meubel gaat maken.

Uniprime is meer voor boeiboorden enzo dacht ik.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #5
Ik heb laatst bij iemand anders zo'n meubel gemaakt. De planken rondom maakten we onder 45 graden, zodat je geen kopse kanten in het zicht hebt. De vakverdeling schuif je er tussen. Alles gelijmd en met een paar schroeven, die je weg kan plamuren (of weglaten als je tijd hebt om de lijm te laten drogen). Het meeste hout MDF 18mm, de achterplaat 6mm.

De drie vakken voorzien van 18mm MDF kanteldeur met een keukenkastscharnier.

Aan de achterkant een lat op de kast en 1 op de muur, die vallen met 45 graden in elkaar. Aan de onderkant ook een verstevigingslat.
Onder de tv een luik met een gat voor de kabels. In de tussenschotten ook gaten voor kabels.

Het luik 6mm MDF, netjes verdiept in een gefreesde sponning. Ietsje dieper fresen om te compenseren voor de verf.

Denk aan de warmte afgifte van apparaten. Met name een versterker wordt erg warm.

 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #6
Als je de bovenplaat iets laat oversteken en alle deurtjes opdekkend maakt hoef je niet in verstek te zagen.
Even twee foto's van de kast die ik gemaakt heb.


en met alle deurtjes open en de tv via lift er uit:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu