TV plafond steun ophangen aan verlaagd plafond

Mirko88

  • #1
Beste klussers,

Ik wil met een plafondbeugel een plasma TV aan mijn slaapkamerpladond hangen. Het is echter een verlaagd plafond van gipsplaat en ik wil het risico uiteraard niet lopen dat het plafond dit gewicht van ruim 35 niet kan dragen.
Onder het verlaagde plafond, op zo'n 10 cm, ligt een betonnen plafond en dit is ongetwijfeld wel stevig genoeg om de last te dragen.
Ik ben naar een manier op zoek om de plafondbeugel, door het gipsplaten plafond heen aan het betonnen plafond te kunnen bevestigen.
Er is geen mogelijkheid om het gipsplaten plfond open te maken. Een evt. gat zou alleen ter hoogte van de schroefgaten kunnen zitten. Of niet groter dan de plafondplaat van de ophangbeugel. Anders zal het gat altijd zichtbaar blijven.
Zelf dacht ik aan draadeinden, maar ik heb daar geen ervaring mee. Wellicht zijn er ook nog andere mogelijkheden waar ik het bestaan niet vanaf weet.
Elk advies is welkom.

Alvast bedankt!
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Er zijn schroeven te koop met aan het ene eind gewone schroefdraad en aan het andere eind draad zoals een houtschroef, die zou u kunnen gebruiken in combinatie met goede pluggen, neem 8 mm dik als maat, te koop bij de ijzerhandel.

Een andere optie is een chemisch anker, is lastig te goed aan te brengen met 10 cm tussenruimte.
 

Luka

  • #3
Ik zou gaan voor een draadeind m8 met een messing kraakplug eraan.
Die draagt het gewicht makkelijk en is ook vrij gemakkelijk te monteren.
 

Tiho

  • #4
Die van Jan heten stokschroef maar hoe groot is die plaat dan want door een boorgat 10 cm hoger een plug juist monteren lijkt me niet bepaald eenvoudig. Bovendien ook niet goed te controleren of het goed zit.

Het plafond is bovendien ook te repareren wellicht is deze reparatie goedkoper dan een kapotte plasma.
 

Mirko88

  • #5
Bedankt voor alle nuttige tips.
Uiteindelijk heb ik gekozen voor de messing plug en draadeind M10.
Steun hangt nu letterlijk aan 4 draadeinden en natuurlijk niets strakgetrokken tegen het verlaagde plafond. Waterpas gesteld op de 4 borgmoeren.

Was een lastige klus, op een ladder op 4 meter hoogte boven mijn hoofd en blind want boven het plafond. Maar het is gelukt en het resultaat mag er zijn.

Nogmaals bedankt!
 

Luka

  • #6
Mooi dat het gelukt is!
Met 4 keer m10 ?
Daar kan je ook een auto aan ophangen maar vast zit het wel in ieder geval.
veel kijkplezier!
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #7
Hoe heb je die pluggen in het gat gekregen?
 

Mirko88

  • #8
Ik heb in het gipsplaten plafond met een speedboor gaten van 16mm geboord.
Daarna met een lange betonboor 12mm de gaten in het vaste plafond daarboven.
Vervolgens 4x draadeind van 25cm gemaakt. Messing plug op het uiteinde gedraaid tot het punt waarop hij gaat uitzetten.
Daarna met het draadeind met daarop de plug door het verlaagde plafond 'gezocht' naar het gat in het betonnen plafond. Was elke keer in nog geen 10 seconden raak.

Op het draadeind 2 moeren tegen elkaar een gedraaid en met een steeksleutel op de onderste moer het schroefdraad verder in de plug gedraaid.

Daarna moeren losgedraaid en plafondplaat aan de draadeinden bevestigd. Draadeinden daarna met een dremel afgekort. Met een zaagje boven je hoofd is niet te doen....
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #9
:prima:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu