TV/audio meubel maken.

GDP

  • #1
Toevalligheid!
In mijn zoektocht naar wat informatie over het zelf maken van een TV/Audio meubel kwam ik dit forum tegen en een vergelijkbaar ontwerp.

Mijn meubel is bedoeld om een versterker, CD en DVD speler te hebben (in het open gedeelte) en en LCD TV er bovenop. Maar dat kan ook aan de muur omdat dat misschien wat te zwaar wordt voor de constructie.

Ik ben voornemens alles met MDF te maken. Het open stuk heeft een vrij dikke onder- en bovenlaag en dat zal ik dus hol moeten maken (met latjes ertussen voor de stevigheid. Wil ook alles verstek zagen/laten zagen om lelijke naden te voorkomen.

Bij deze een impressie van het ontwerp:



De lades zouden nog wel eens knap ingewikkeld kunnen worden vermoed ik. Maar dat mogen ook klapdeurtjes zijn, dat is wellicht wat realistischer. En de simpelste versie is natuurlijk een open versie (dus zonder de lades). De lades zouden bedoeld zijn voor wat losse dingen zoals een Digitenne, de afstandbedieningen etc in te hebben. Niet heel noodzakelijk dus.

Maar wat is nu de beste houtverbinding.. Verstek zagen en dan lijmen? Of verstevigen in de binnenkant met metalen hoekjes (geschroefd), of zijn daar nog andere technieken voor?

Erg benieuwd naar tips, ervaringen en misschien ook eventuele bouwtekeningen..
Alvast dank!
 

T2doka

  • #2
Ik zou de kast in 45° graden zagen, de hoeken versterken met een deuvel of lamello en alles verlijmen met een goede constructielijm.

De fronten van de lade's kun je ook perfect 45° maken in de buitenste hoeken zodat je geen kopse kant van je blad of zijkant of lade ziet.

Voor meer tips of hulp mag je gerust een pb/pm sturen.
 

GDP

  • #3
Als gevolg van voortschrijdend inzicht heb ik eea aangepast. Mijn voornaamste twijfel is nu of ik een hangende constructie moet gaan maken met de TV erboven aan de muur of een staande versie met de TV erop. In het gedeelte dat open kan wil ik een uitschuifblad hebben zodat ik mijn platenspeler naar buiten kan schuiven (ivm makkelijk LP's wisselen).

Zie mijn twee tekeningen:




Wat is overigens jullie ervaring met betonplex? Ik ben namelijk bang dat bijvoorbeeld MDF te zacht gaat zijn. Zal niet ondenkbaar zijn dat je eens met de stofzuiger tegen de randen aanstoot.. Met multiplex is ook wel wat te doen maar ik wil geen houtnerf..

Benieuwd naar jullie bevindingen en tips!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu