TV (38kg) ophangen aan gasbeton wand

Gluiperd

  • #1
Beste klussers,

Er hebben al aardig wat draadjes gelopen over het ophangen van een tv aan een gasbeton wand, maar ik kan geen eenduidig antwoord krijgen over mijn situatie.

Ik heb een 55"scherm van 38kg die ik graag wil ophangen aan een gasbeton wand van 7cm dikte. Dat is ook de enige info die ik heb v.w.b. het gasbeton. Ik weet namelijk niet of de blokken zijn verlijmd, welke kwaliteit en of het is verankerd. Op de foto zie je de wand waar het om gaat. De wand eindigt rechts gedeeltelijk middels een deurkozijn als een t-stuk op een andere gasbeton wand van de keuken.



De wandsteun die ik wil gebruiken is de Vogels 1305.

De diepte van de wandsteun inclusief tv is 6,5cm.

Mijn idee was om 3 M8 schroeven met alligator pluggen te gebruiken die 5 cm in muur gaan. In de pluggen en schroeven heb ik het volste vertrouwen, maar niet in de stevigheid van het gasbeton of de algehele stevigheid van de muur als hier een constante schuine trekkracht op van toepassing is. Ik ben helaas niet in staat om de krachten te berekenen. Mijn gevoel zegt me dat het mogelijk is, maar zou hier graag de mening van de ervarener klusser horen.

Ik heb trouwens ook nog de mogelijk om aan de achterzijde van muur versterkingen te maken aangezien dit de bergruimte onder de trap is.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Aan de achterkant een strook multiplex van 12 mm dik met bouten door de wand en hangen maar met de tv.
 

Gluiperd

  • #3
Jan, ik heb je tip gedeeltelijk overgenomen. Ik heb vier gaten in de muur geboord en de steun vastgezet met M8 bouten. Geen beweging in te krijgen :)

De andere kant van de muur (berging onder de trap):


Dit topic kan wat mij betreft gesloten worden.
 

Maarten David

  • #4
Beste klussers,

Voor degene die geen trapkast hebben achter de gasbeton wand is het goed om te weten dat het mogelijk is om hiervoor de merk verwijderd, mod Alligator pluggen te gebruiken. Met vier bevestigingspunten om de krachten te verdelen gaat dit prima.

In het TV aan gasbeton voorbeeld op de Xsite onder de button toepassingen vind je een video en PDF waarin wordt uitgelegd hoe je te werk kunt gaan met een TV van 42 Inch van iets minder dan 30 kg. In dit voorbeeld worden 8mm Alligator pluggen gebruikt met 5mm schroeven.
In de situatie van Gluiperd is het raadzaam om de 10mm te gebruiken met tenminste 6mm dikke schroeven.

Voor de volledigheid hieronder de link naar de video en PDF
Link verwijderd, Mod
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu