Tuintrap van beton

Kalfje

  • #1
Mijn huis staat als het ware op een zandheuvel. Ik wil een betonnen trap in de tuin maken om naar een lager gedeelte van de tuin te komen.Hiervoor wil ik gewapende betonpalen en betonschuttingsplaten(eveneens gewapend) van een oude schutting hergebruiken. Graag zou ik commentaar en tips willen krijgen. Dit is de manier waarop ik het wil maken:
  • 1) De traptreden uitgraven, zand aanbrengen en aanstampen.
    2) Gaten graven aan de rand waar de trede moet komen. Deze deels vullen met beton. Een op maat afgeslepen deel van een betonpaal in het gat plaatsen.
    3) Betonplaaten achter de palen plaatsen
    4) alle oude beton-onderdelen bedekken met mengel van cement en zilverzand (met kleurpigmenten) en dit zo vormen dat de trede op natuursteen lijkt.


Een aantal punten waar ik nog vragen bij het zijn:
  • - Als ik de betonpalen en platen op maat heb geslepen is de bewapening zichtbaar geworden. Als dit later bedekt wordt met een laag cementmengsel, geeft dit dan alsnog problemen?
    -Als ik meerdere betonplaten op elkaar plaats moet ik die dan metselen met specie of kunnen ze los op elkaar geplaatst worden? De platen hebben een "baksteen" reliëf; Er zal lucht tussen de platen zitten. De platen zullen aan zij- en bovenkant bedekt worden met cementmengsel.
    - Moet ik de trap waterdicht maken of op een andere manier behandelen om vorstschade te voorkomen?
    - Moet ik de oude betononderdelen voorbehandelen: schoon maken of zoiets?
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu