Tuintafel van eiken planken

Archibald

  • #1
Hoi,

Ik wil een tuintafel maken met een set van parallel geplaatste massief eiken planken. Lengte 3 m. Breedte 14 cm. Dikte 28 mm. Omdat de tafel buiten moet staan plaats ik de planken dan onderling zo'n 5-8 mm uit elkaar; dan kan het water er mooi vanaf lopen. De poten wil ik van stalen buizen (6x6 cm) maken, die bevestigd zijn aan de planken via een dikke stalen plaat van 25x100 cm die ik op de poten laat lassen. De eiken planken monteer ik aan deze stalen plaat. De poten staan niet op de hoek van de tafel, maar zo'n 30 cm van de kopse kanten van de tafel, en zo'n 20 cm van de zijkant van de tafel (als het ware onder de tafel). Effectief betekent dat een vrije overspanning van de eiken planken van ongeveer 2 meter, van poot naar poot.

Mijn vragen:
- moet ik me zorgen over doorzakken van de eiken planken, aangezien ik geen ondersteuning onder de planken ga maken?
- moet ik me zorgen maken over kromtrekken van de planken (en zo ja: in welke richting?) gezien de lange overspanning (zonder ondersteuning)
- zo ja: hoe kan ik dat het beste oplossen, eventueel met een minimale constructie onder de planken?

Alvast bedankt voor jullie reacties.
Archibald
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Ik zou in het midden een stalen buis plaatsen van 30 x 30 x 2 mm dwars onder de tafel door tot 5 cm van de buitenkant, de buis eventueel wat afschuinen naar b.v. 45 graden.
De schroeven voorboren, dat is sterker.
 

Flappie

  • #3
Het hout gaat werken. Eiken in zon er regen gaat zelfs heel hard werken.
Er zullen verschillende problemen optreden. Of die acceptabel zijn is helemaal afhankelijk van jouw wensen/verwachtingen.

- De planken zullen gaan schotelen, tenzij zuiver kwartiers gezaagd. Bij sterke droging gaat de hartzijde bol staan.
- Ze zullen krom kunnen trekken of doorzakken, hoe precies is moeilijk te voorspellen, is helemaal afhankelijk van de individuele planken. Vrijwel zeker gaan de planken in het midden van de tafel wisselen, dus de één komt hoger dan de ander waardoor je geen vlak tafelblad houdt.
- De planken werken het meest in de breedte - zullen krimpen en uitzetten. Omdat ze in jouw ontwerp strak op de stalen platen zitten, met 2 schroeven per verbindingspunt, kunnen de planken scheuren bij krimp.

Mijns inziens heb je voor zo'n soort tafel minimaal stalen regels rondom nodig, met een extra ondersteunig in het midden zodat alle planken op 3 punten rusten.
En deze regels maak je van stalen L-profiel ipv vlakke plaat, tegen het doorbuigen.
Je kunt dan de planken vastschroeven in zgn slobgaten in het staal, zodat de planken in de breedte kunnen werken zonder te scheuren.

Misschien een idee om ergens een gebruikte werktafel/frame op de kop te tikken?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu