Tuin op afschot?

Wimbouwt

  • #1
Wij zijn onze voortuin opnieuw aan het aanleggen. Omdat er allemaal gaten en oneffenheden in de grond zitten wil ik de tuin voordat ik begin met aanleggen eerst egaliseren.
Nu vroeg ik mij af of een (voor)tuin op afschot moet liggen? Als ik het zo met het blote oog beoordeel kan geen helling zien (de tuin is van de stoep 7 meter diep en van de stoep naar de garage 12 meter diep).
Door het midden van onze tuin loopt de oprit naar onze garage deze is nu nog betegelt maar wordt net als de paden in de tuin vervangen door een halfverharding (
gravier d'or).
Mijn vraag is: moet ik nu mijn tuin op een afschot naar de stoep leggen of is het voldoende op de paden en de oprit bol te leggen, zodat het regen water in de percelen van de tuin kan lopen?
 

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #2
Afwateren naar de stoep zou modder en zand op de stoep betekenen bij (hevige) regenval.
Lijkt me niet de bedoeling en ook niet nodig als je tenminste geen waterdichte laag in de bodem hebt zitten, maar dan had je dat wel gemerkt.
 

Honingimker

  • #3
Je geeft aan dat er geen hellingvan je huis naar de stoep is. Tenzij, je de tuin gaan bestraten, zou ik me niet bekommeren over verloop maken. De paden wellicht wat bol en dan in de percelen genoeg bloemen, planten, evt gras om hevige regenval of te vangen. Zoals gezegd geeft afschot, zonder keering, modder op de stoep en het leeft je tuin :-) Lekker beplanten zou ik doen, paden licht bol...succes
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu