Tuin besproeisysteem uit het zicht

MiKeZZa

  • #1
Beste enthousiaste klussers,

Voor onze nieuwe tuin ben ik op zoek naar een oplossing om onze tuin te voorzien van een ondergronds slangensysteem om makkelijk over water tot je beschikking te hebben.

Hiervoor lijkt een oplossing te die me helemaal gelukkig maakt, Hier.

En met die oplossing zie ik (excuses voor mijn Paint skills) het volgende plaatje voor me:


Echter; ik zou graag zien dat ik, afgezien van die paar momenten per jaar dat ik het systeem aangesloten heb, dat ik niet de hele tijd die ondergrondse slang op mijn kraan aangesloten heb zitten OF de hele tijd die slang daar op de grond ligt. Oftewel; die zou ik het liefste wegwerken in de grond.

Nu heb ik zelf al 3 opties bedacht:

  • 1) Een bak in de grond (denk aan een afvoerput voor regenwater o.i.d.) waar je de slang in en uit kunt halen.

    2) Het gebruiken van een flexibele tuinslang zoals je ze de laatste tijd op allerlei markten en webshops zit. Deze zijn vaak 15 tot 20 meter lang en ik heb als ik een aansluitpunt recht onder de kraan maak slechts 1 meter nodig, dus ik kan een heel klein stukje gebruiken en de rest past dan wel onder een tegel o.i.d..
    3) Kijken of Gardena's oplossing die eigenlijk de andere kant op bedoeld is ook omgekeerd werkt.
    Deze is mogelijk ook wel op te nemen recht onder mijn kraan en mogelijk werkt het water ook de andere kant op; dus door de spiraalslang heen naar binnen en dan het leidingwerk IN plaats van de kant op zoals Gardena het bedacht heeft

Echter.... Alle 3 de opties zijn nog niet echt waar ik heel blij van wordt dus ik vraag me af of er nog iemand is die een beter idee heeft; dit aangezien ik er niet zo in thuis ben.
 

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #2
Maak binnen bij de buitenkraan een kogelstopkraan, sluit de buitenkraan met een stuk tuinslang aan op een waterverdeler van het bekende Duitse blauw/groene merk.

Vanaf dit punt graaft u een leiding in in de grond naar alle waterstopcontacten (ook van het bekende Duitse merk). Deze waterstopcontacten zien er hetzelfde uit als de hierboven genoemde aansluitdoos, maar ze hebben wel degelijk een andere functie. Haal ze dus niet door elkaar. Beide producten hebben ook een ander artikelnummer.

Alles ingegraven en dus uit het zicht en overal in uw tuin waterpunten waar u ze maar hebben wilt. Ingegraven en wel.
 

MiKeZZa

  • #3
Excuses voor de late reactie. De waterstopcontacten heb ik gevonden, maar ik het 1e deel van je verhaal begrijp ik totaal niet.

Wat bedoel je met 'binnen bij de buitenkraan'? En hoe ziet dit 1e stuk er dan uit?

Vanaf de grond begrijp ik het wel geloof ik...
 

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #4
Maak op de waterleiding die door de muur naar buiten gaat een kogelstopkraan met aftapkraantje. Dan kun je het hele buitengebeurennvan binnen geheel afsluiten.

Het merk van de waterstopcontacten heeft 2 versies die er van buiten identiek uit zien maar wel degelijk anders zijn van binnen: - Een aansluitdoos: deze plaatst u het dichtst bij de buitenkraan in de grond. Hierop wordt de buitenkraan aangesloten met een stuk tuinslang. Het water stroomt dus van boven naar beneden door de aansluitdoos.

Vanaf deze aansluitdoos worden de daadwerkelijke waterstopcontacten gevoed met tyleenslang.

- Waterstopcontact: deze worden ondergronds gevoed vanaf de aansluitdoos. Het water stroomt hierbij van onder naar boven. Tevens hebben deze uitvoeringen een waterstof. Zodra de tuinslang los is gekoppeld stopt de watertoevoer. Klikt u de slang weer vast dan stroomt het water weer door.
 

MiKeZZa

  • #5
Ik kan op geen enkele wijze aan de binnenzijde bij de leiding... Dat is lastig.

Ik ga even in overleg met een loodgieter....

Bedankt!
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu