Trommelkruis Miele vervangen, uit balans?

Voegsel

  • #1
Onlangs heb ik van een Miele SoftCare (meteor v 5745) het aluminium trommelkruis vervangen.

Het aluminium trommelkruis zat onder aanslag en was gebroken en heeft langere tijd op die manier gedraaid tot de wasmachine begon te bonken.

Deze heb ik nu vervangen door een oude type trommelkruis welke van ijzer(?) is. Echter loop ik nu tegen het probleem aan de wasmachine nog steeds staat te trillen. vooral met een volle trommel, hoor je het geheel bij het opspinnen van de touren al bonken. Na aantal keer verdelen van de was wordt dat minder. De dempers zijn goed zover ik daar oog op heb, de wasmachine staat waterpas (gemeten door gebruik te maken van het frame), de wasmachine staat op een betonnen vloer. Een jaar terug hadden we nergens last van

Nu zit ik te denken aan de volgende opties.

1.Trommelkruis (stalen) is niet goed
2.Lager is niet goed
3.Gewicht aan de voorkant van de trommel zit niet goed in positie / gecentreerd
4. trommel niet goed bevestigd op trommelkruis

Nu lijkt optie 1 mij onwaarschijnlijk.

Optie 2 lijkt mij waarschijnlijker omdat de wasmachine enige tijd met een kapot trommelkruis heeft gedraaid.

Optie 3 heb ik niet echt verstand van maar ik ben vergeten om de positie van het gewicht af te tekenen op de band (soort van klem) die om de trommel zit. Ook de band heb ik niet afgetekend. Dus bovenstaande heb ik op gevoel vast gezet.

Optie 4 de trommel heb ik op gevoel op de trommelkruis bevestigd. Ik kon geen aandraaimomenten vinden voor de 3 tapdraden/bouten. Wellicht dat dit ongelijk zit? Als de wasmachine ronddraait dan lijkt wel alles netjes gecentreerd te zitten

Zou iemand met mij mee kunnen denken waarom er nog steeds onbalans bestaat na het vervangen van het trommelkruis?
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #2
Wij hebben een Miele op zolder staan. Helaas is het voor ons niet anders.
 

Dsterk

  • #3
Ik zou toch eens naar de schokbrekers kijken. Je ziet niet aatijd dat ze versleten zijn. zoek op youtube op: front load washer shocks... good or bad? hier laten ze je zien hoe je dat zelf kunt constateren.
als er 1 slecht is, vervang ze dan allemaal zodat ze allemaal dezlefde tegendruk geven, anders heb je nogsteeds onbalans.
Lager kan je horen, maakt hij op hoog toerental veel lawaai dan moet je misschein eens een opname maken zodat wij hier kunnen meeluisteren of je lagers goed zijn.
 

Voegsel

  • #4
Ik had eerder al een filmpje gemaakt met op de achtergrond wat lawaai. De trommel is leeg en de wasmachine staat op de centrifugeer stand

 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #5
 

Dsterk

  • #6
@jan: bedankt voor het omzetten van de link

Ik zou op grond van deze video niet direct lagerproblemen vermoeden, er is wel een trilling maar weet niet of die van het lager komt.
Ik zou toch de schokbrekers eens controleren.
en heb je de machine na reparatie wel goed waterpas gezet, want als de trilling door onstabiele staan komt ga je anders voor niets op onderzoek uit.
Maar als iemadn anders het geluid wel herkent als iets, hoop ik dat ze het posten.
als dit lagerproblemen zijn is het in een beginstadium, zeker niet de rede van onbalans bij optrekken dus naar mijn idee vrijwel uitgesloten dat dat de oorzaak van je klacht is.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #7
Wat mij opvalt, ik heb even bij onze Miele gekeken, bij het langzaam draaien zie ik de trommel iets meer heen en weer bewegen als bij ons.
 

Dsterk

  • #8
Dat kan door de schokbrekers komen, als die in het begin tever doorveren wordt de trommel heel instabiel.
 

Voegsel

  • #9
Jan, dat is een andere Miele :)


Maar is het niet van belang om het gewicht aan de voorkant van de trommel op de juiste positie te zetten? Zou er onbalans kunnen ontstaan als deze iets meer naar links/recht zit?

Anders denk ik toch echt dat de trommel niet op de juiste positie op de trommelkruis zit. De volgende keer ga ik een momentsleutel erop zetten om zo elke bout op het juiste moment vast te draaien.

En bij het monteren van de trommelkruis in de lager kon ik het kruis wel een piepklein tikje op en neer bewegen. Dit op een enkele positie. In hoeverre kan er speling aanwezig zijn?
 

Dsterk

  • #10
@voegsel: link de juiste video dan ook nog even voor me, net zoals jan dat heeft gedaan. de manier waarop jij hem hebt gedeeld kan ik in text-mode niet lezen(ben blind namelijk).
Uiteraard is de plek van het gewicht wel van belang, en speling mag er in het geheel niet zijn op het lager.
Ben je van plan om nog een nieuw trommelkruis te gaan kopen, of bedoel je dat je alles nog een keer wil demonteren en opnieuw bevestigen.
 

Voegsel

  • #11
In dat geval zal ik nog een nieuw filmpje maken want in het laatste filmpje zit teveel achtergrond geluid waardoor je de wasmachine niet goed kan horen.

De huidige trommelkruis ga ik niet vervangen (deze is van staal) maar ik ga alles opnieuw monteren. Wellicht ook de lagers vervangen in verband met de lichte speling die ik opmerkte.
 

Dsterk

  • #12
Als je dan toch bezig bent, vervang de schokbrekers dan ook. want als die slecht of ongelijk zijn belast je het nieuwe lager gelijk weer verkeerd, en als hij toch open ligt check dan ook even of je koolborstels nog minstens 15mm lang zijn, zo niet vervang ze dan geljik even. dan kan je daarna vast weer jaren wassen.
 

Mn22

Vaste beantwoorder
  • #13
Begin maar eens met het vervangen van de schokdempers. Die lijken weinig meer te doen.
 

Jerommeke99

  • #14
Op het stalentrommekruis zit op een van de armen een klein holletje van ongeveer 10 mm! Als je de trommel monteerd moet dat holletje tegenover de lasnaat van de trommel zitten !
Het aanhaalmoment van de bouten krijg je niet van miele ! Ik doe dat ook altijd op het gevoel ! Monteer de bouten altijd wel met locktide ! Heb ondertussen al meer daan 600 machines omgebouwd en altijd goed !
Gr Harm
 
  • Like
Waarderingen: Klusidee ralf, MarcoH84 en Voegsel

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu