Trekveer zit 'vast'

Rttx

  • #1
We hebben onlangs heel de bovenverdieping van nieuwe elektra (kleuren) voorzien. Aalle PVC keurig verlengd en vanuit de centraaldoos opnieuw getrokken.

Bij de laatste leiding ging het fout. De leiding die van beneden naar boven loopt voor de hotelschakeling op de overloop.

We wisten dat we door de oude PVC heen zouden frezen om die te verlengen en zagen dat niet als een probleem.

Het eruit trekken van de oude kabels ging moeilijk. Aan de laatste kabels de trekveer vast gemaakt om die zodoende in de leiding te leggen om door te pakken met de nieuwe kleuren. Vervolgens de nieuwe kabels er aan vast gemaakt om die weer naar boven te trekken.

Nu het probleem; de veer zit kanon-vast. Als we die eruit trekken krijgen we er nooit meer iets doorheen, daar ben ik wel zeker van. Vermoedelijk is er - tijdens het sleuvel - gruis de buis in geslagen (van boven naar beneden) waardoor in eerste instantie de oude kabels verwijderen ook erg moeilijk ging en nu alles onwijs stropt.

Met 'vast zitten' bedoel ik dat ik praktisch aan de veer kan hangen zonder dat ie een centimeter geeft.


Heeft er iemand ideeën hoe we dit euvel op kunnen lossen; de veer los kunnen maken, de buis schoon krijgen en nieuwe kabels kunnen trekken?


Alvast hartelijk dank!



=====


Edit:

Eedere zoekopdrachten hielpen niet. De voorstellen die Klusidee zelf geeft wel. Toch maar snukken om los te krijgen en dan met een verenpomp proberen ...



===
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #2
Luisteren waar hij vastloopt en daar openbreken
 

Ltn.fazant

  • #3
Als de trekveer zo vast zit. dan wordt draad erin trekken waarschijnlijk ook niks.
Probeer toch de veer eruit te trekken en meet dan hoeveel (veer) er in de leiding zit zodat je weet waar het probleem zit.
Het beste is openbreken op de plek.

Je kunt ook proberen om
met een stofzuiger aan beide kanten van de leiding proberen het gruis eruit te krijgen.
dan met een dun touwtje aan een kant van de leiding en met de stofzuiger aan de andere kant het touwtje op laten zuigen.
Als dit lukt kun je hierna een trekveer met eventueel glijmiddel eraan bevestigen aan het touwtje en daarna de draden terug trekken.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu