Trapsparing in beton

Figo22

  • #1
Beste Forumgenoten,

Graag zou ik jullie advies willen hebben over het volgende. Ik ben bezig met de trapsparing voor een dakopbouw. Bij de bouw heb ik gekozen voor een optie voorbereiding trapsparing. Dit houdt in dat ze al rekening hebben gehouden met de bewapening etc.
Alleen vraag ik me af hoe ze dit hebben gedaan, ik heb een tekening van ze ontvangen dat ik tussen de 4 kalkzandsteenblokken mag zagen om de trapsparing te realiseren.
Hebben jullie ervaring hiermee?
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #2
De tekening is niet te lezen.
Normaal gesproken wordt er buiten het gebied waar het gat komt extra wapening aangebracht om de verzwakking door de te maken sparing op te vangen.

Het zagen van het gat kan je beter aan een prof overlaten
 

Figo22

  • #3


Zagen doe ik natuurlijk niet zelf.

Ik maakte beetje zorgen om de voorbereiding (bewapening die is gedaan tijdens de bouw en dat blijkt te kloppen. Zie afbeelding, aan de ene kant van de stalen ondersteuning mist de vulling.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #4
Is dat stalen ding de bovenkant van een raveelbalk?
 

Figo22

  • #5
Hoi IJkenhout,

Is inderdaad de bovenkant van een raveelbalk. Zoals je ook op de tekening onderaan kunt (rechthoek)zien.

Deze raveelbalk verbindt de kanaal plaat waarin de trapsparing komt met de naast liggende kanaal plaat.
Waardoor de spanning opgevangen moet worden.

Alleen is toen opgevallen dat deze niet gevuld is aan de onderkant. Dit zou bij spanning ervoor kunnen zorgen dat de kanaal plaat met trapsparing paar cm naar beneden kan komen wanneer de trapgat gemaakt wordt.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #6
Je kan die ruimte volstoppen met krimparme mortel. Wel even schoonmaken en aanbranden (voor zover mogelijk).

Kan je de andere kant ook controleren?
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #7
Als het inderdaad kanaalplaten zijn
die nu nog in 1 stuk doorlopen
kan het best zijn dat het raveelijzer bewust niet is aangewerkt.
In kanaalplaten zit immers nauwelijks boven wapening.

uiteraard moet het aanwerken wel plaatsvinden voordat het gat gezaagd wordt.
 

Figo22

  • #8
Hoi IJkenhout,

Andere kant is er niet, lijkt of het een raveelbalk is die een soort L of u vorm heeft. Dus de ene kant is gesloten.

@boertje125,

Wat zou een reden zijn om de raveelbalk bewust niet te vullen?
Dit zijn trouwens geen kanaal platen met gaten erin. Maar massief beton van 23cm met veel bewapening.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #9
Waar rust dan de andere kant van het raveelijzer op?

Is het een breedplaatvloer? Kan je wat meer onderdelen (leesbaar) plaatsen van die tekening? Bv. de onderhoek.
 

Figo22

  • #10




Heb wat fotos toegevoegd, hopelijk is het zo duidelijker.
Die raveel rust op naast liggende breed plaat.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #11
De andere kant is ingestort dus. Ik ken dit principe niet. Vreemd iets ook, omdat er ook gewoon wapening doorgelegd kan worden.

Die ruimte onder het profiel had volgestort moeten worden lijkt me. Is er geen smeervloer?

Ipv. krimparme mortel kan je ook een krimparme gietmortel gebruiken. Wel even een (ruim) kistje erom maken.
 

Figo22

  • #12
Is inderdaad een aparte constructie. Die stalen balk zit in de vloer gestort dus die bewapening die uitsteekt is vast gelast aan die raveelbalk en in beton gestort. Hij zit dus vast aan die breed plaat.Aan de andere kant rust hij dus op de naast liggende plaat. Maar er is 4 cm ruimte tussen die gevuld had moeten worden. Neem aan dat zo een gietmortel weken moet harden.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #13
Gietmortel is volgens mij ook in drie dagen zo goed als maximaal op sterkte. Kan mogelijk per merk iets verschillen.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu