Trap schuren verven

Joop111

  • #1
Ik heb in een nieuwbouwhuis de trap geschuurd waar al een laag grondverf op zit bij oplevering. Op sommige plekken heb ik de grondverf helemaal weg moeten schuren. Nu wil ik de trap eerst nog een keer in de grondverf zetten en nu is mijn vraag of het verstandig is om die kale plekken eerst een keer afzonderlijk bij te tippen zodat straks de laag grondverf egaler dekt.

Daarnaast een andere vraag: moet je plamuren vóór het gronden of eerst gronden en dan plamuren?
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #2
Het is inderdaad verstandig de plekken bij te tippen met grondverf. Nog beter is om alles nog een laag grondverf te geven.

Volgorde plamuren:
Dat hangt van het te gebuiken plamuur af: Een lakplamuur (bedoeld voor kleine oneffenheden en kleine gaatjes) hecht meestal het beste op een grondverflaag.

Daarom wordt pas ik dat dat zo toe: grondverf - plamuren - licht opschuren (oneffenhedden weg) - grondverf

Een tweecomponentenplamuur, epoxy oid wordt meestal op het kale hout toegepast. Daarop is de hechting het beste. Daaroverheen gaat dan de eerste laag grondverf. Tweecomponentenplamuur wordt vooral gebruikt indien diepere gaten of verotte (en daartoe correct behandelde) stukken opgevuld moeten worden.

Voor een trap is het al snel de moite waard een goede soort plamuur te gebuiken: een trap heeft nogal wat te verduren. Dus komt (naar mijn idee) hier een tweecomponentenplamuur het meest in aanmerking.

Ook wat betreft grondverf denk ik dat je niet moet bezuinigen. Denk eraan dat de eerste laag waarschijnlijk een watergedragen verf is en een eventuele alcydharsverf daarop misschien niet goed hecht.

Ik zie hier nog wel eens het woord 'allgrund' langskomen, maar heb daar zelf geen ervaring mee.

Eventueel wachten op advies van een verfdeskundige. :wink:
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu