Traliewerk Schilderen

Macbram

  • #1
Hi Allemaal, even een vraagje over wat buiten schilderwerk.

Ik heb 3 jaar geleden traliewerk voor m'n ramen laten zetten. Deze tralies zijn van massief metaal (geen holle buizen) en zijn afgewerkt met een gebakken coating. Dit zou heel wat jaren bescherming moeten bieden maar de lassen beginnen aardig wat roest te vertonen. De lassen zijn ook niet echt mooi glad afgewerkt. De tralies op zich vertonen ook vlekjes in de vorm van druppels, maar die kan ik er zo vanaf vegen.

Mijn vragen zijn:
Kan ik een gebakken coating gewoon schilderen?
Moet is het helemaal kaal maken, dan primer en dan aflakken, of is opruwen genoeg?
Moet ik de lassen eerst glad afwerken?
Schilderen met een rolletje(waar het kan) of met een kwast?

Alvast bedankt.
 

Mark en 3 meiden

  • #2
Bij gebakken coating denk ik aan gepoedercoat
als dat na een paar jaar al roest is er binnenkwaliteit gebruikt
als u de bon nog heeft en het traliewerk kan er redelijk makkelijk af
zou ik er mee terug gaan
poedercoaten is voor een langere periode als 3 jaar
 

Macbram

  • #3
Teruggaan, gaat helaas niet.

Is er niet een expert op verfgebied die misschien iets meer kan vertellen?
 

EGeen

  • #4
Helaas weet ik weinig over de hechting over poedercoatings. Als het eraf kan, zou ik dit doen als ik u was. Dit aangezien u dan zekerheid heeft met de hechting en omdat deze laag dus neit zo goed vastzit.

Daarna hangt het af van het onderliggende materiaal precies is, een non-ferro (of gewoon een multi-primer) en daarna zoals normaal twee keer aflakken.

Haalt u de poedercoating er niet af, dan sowieso een multi-primer dan heeft u de meeste kans.
 

Kloek77

  • #5
Lijkt erop dat de lassen niet netjes zijn afgeslepen; wellicht daarna met slak en al overheen gepoedercoat.
 

Mark en 3 meiden

  • #6
Mag het merk niet noemen
(maar het merk dat zo over roest heen kan)
hecht redelijk goed aan gepoedercoate delen
let wel goed op of alle loszittende poedercoat eraf is
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #7
U wilt het traliewerk niet opnieuw laten stralen ( want dat is de enige effectieve methode om weer een perfecte ondergrond te verkrijgen ).

Poedercoating kunt u, na ontvetten en schuren weer met een ferroprimer ( aangenomen dat u gietijzer heeft ) behandelen en met een alkydharslak afwerken.
Ik zou geen dure 2-k lak aanraden want:

.... de adder onder het gras zit hem in de ondergrond die los is gekomen en roestvorming gaat geven. Dit proces zal zich blijven herhalen omdat u op de lasplaatsen de bijna niet zichtbare putcorrosie niet handmatig kunt verwijderen zonder te zuren / stralen.

Mogelijk biedt de oplossing van ijzerglimmerverf ( of de suggestie van de meneer hierboven ) uitkomst voor onbepaalde tijd als de verf diep genoeg in de putjes kan dringen.
 

Macbram

  • #8
Bedankt voor de antwoorden, hier heb ik wat aan.

Ik zie dat ik eigenlijk wel een vet probleem heb. Ik zal eerst eens proberen te achterhalen wat voor een materiaal het eigenlijk is. Ik zal ook, bij wijze van proef, een paar lassen met ijzerglimmerverf bewerken.

Is het een goed idee om de lassen glad te slijpen? (als het überhaupt lukt)

Stralen kan natuurlijk altijd nog. :(
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #9
Zeker. Als u met een multi-tool een een kleine roterende staalborstel de lassen blank kunt maken bent u als een heel eind op weg.

Zorg er wel voor dat de afscheiding tussen de lassen en het overige ( poedercoating )werk vloeiend verloopt.
 

Macbram

  • #10
Ok, ik ga de lassen blank maken, en zal zo ook mooi glad proberen te sliijpen. Daarna met ijzerglimmerverf bewerken en dan maar hopen dat het het gewenste resultaat geeft.

Veel dank!
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #11
Graag gedaan :mrgreen:
 

Mark en 3 meiden

  • #12
Als je tijdens het schoonmaken van de lassen slak tegenkomt
kun je het poedercoat bedrijf erbij halen en de kosten van een schildersbedrijf door hun laten betalen
alles wat gepoedercoat word word eerst gestraald door het poedercoat bedrijf anders mogen ze het niet coaten
 

Macbram

  • #13
Dat klinkt allemaal eenvoudiger dan het in werkelijkheid is...helaas.... :-| Dus toch maar gewoon zelf aan de slag :mrgreen:
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #14
Lijkt me heel verstandig :lol:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu