Zuigerveer vast

Fwalraven

  • #1
Ik heb een tweetakt benzine bladblazer.

Vorig jaar heb ik die lopend weggezet.
Voor een paar weken terug wilde ik hem weer gebruiken.
Met geen mogelijkheid aan de praat te krijgen.
Bleek de zuigerveer vast te zitten.
Los gemaakt en hij liep weer als de beste,starten en lopen.
Zo snel starten had hij eigenlijk nog nooit gedaan.
Afgelopen weken ongeveer vier keer gebruikt en dan was ik anderhalf tot twee uur bezig.
90 % van de tijd ben ik dan volgas bezig.
Tot vandaag, niet meer aan de praat te krijgen.
Wat bleek? Juist, zuigerveer vast.
Wederom los gemaakt en weer een uur probleemloos gelopen.
Wat kan hier het probleem zijn?
Smering? Smering is nu 25 ml tweetakt olie op 1 liter euro 95.

Frans
 

Kacheltje

  • #2
Heb je ook gevonden wat de zuigerveer doet klemmen?
Als je het al een keer hebt los gehad had je de oorzaak kunnen achterhalen.
 

Poster

  • #3
Zit er veel koolaanslag in de cilinder/zuiger?
Is het steeds dezelfde veer die vastzit?
De volgende keer, de groef van de veer, en veer goed reinigen, en controleren of deze soepel in de veergroef beweegt.
 

Fwalraven

  • #4
Zover ik het kan bekijken is koolafzetting het probleem.
Er zit maar een veer in.
Misschien ook nog wel interessante info. Kijkend in het uitlaat dempertje, deze was nu licht bruin.

Verder zat nu en de vorige keer in het inwendige zelf weinig of geen koolafzetting.

Frans
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #5
Gebruik eens een tijdje een kant en klaar benzinemengsel, te koop bij de handelaar in blazers.
 

Ralph

  • #6
Wat Jan zegt.....bromfiets benzine is niet zo geschikt voor deze machines omdat het toerental hoger ligt.
Daarvoor hebben ze speciale mixbenzine voor bladblazers,kettingzagen e.d.
 

Fwalraven

  • #7
Ik gebruik Euro 95 en meng zelf met 2,5% tweetaktolie.
Staat ook in de handleiding fabrikant.

A...... heeft maar een mengverhouding met 2%

Frans
 

Verwarming Sp.

Specialist Verwarming
  • #8
Vereist de bladblazer ook 1:40 mix? Welk merk en type is het eigenlijk?

De koolafzetting kan goed komen door een te vet mengel, misschien voeg je (per ongeluk) geen 25 maar 28 ml olie toe, dan wordt het al 1:36.
 

Fwalraven

  • #9
Het is een Flymo Twister XLB325.
Fabrikant schrijft 2,5 % voor.

Frans
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #10
Welke tweetakt-olie schrijft de fabrikant voor ?
 

Kacheltje

  • #11
Je bent niet de enige met problemen.


Of het veranderen van brandstof of olie afdoende is?
Als de zuigerveren dicht kolen dan is er mijn inzien meer aan de hand aan de keuze en afstemming van de onderdelen. Ook kan de afstelling van de brandstof zijn, te rijk mengsel.
Geen overmatig koolaanslag kan warm lopen een oorzaak zijn van het vastlopen van de zuigerveren.

Als je castorolie op met een synthetische toevoeging gebruikt dan heeft het veranderen van tweetaktolie geen zin.
Maar wat was heb je gezien toen het uit elkaar lag?
 

Ralph

  • #12
Nogmaals, het begint met de juiste brandstof voor het apparaat.
Bromfiets benzine is dat niet, sterker nog....die peut vernielt je machine.

Het begint vrij snel al met slecht starten om na enige tijd helemaal niet meer te starten door o.a. zuigerveren die niet uit hun groeven kan komen en daardoor geen of voldoende compressie kan opbouwen.

Hang er een ander zuigertje in met een nieuwe veer en gebruik de juiste benzine a €20.- per 5 liter.

Nog beter, koop een echte bladblazer :mrgreen:
 

Kacheltje

  • #13
Bij tweetakt verlies je zowel compressie als onderdruk en spoeling in je carter die nodig is voor het aanzuigen van je lucht en brandstof.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #14
Off topic want het was de vraag niet.
Zo werkt het niet helemaal, de onderdruk en spoeling zou bij een vastzittende zuigerveer nog voldoende zijn om de motor te kunnen starten, pas doordat er geen compressie is komt er onvoldoende druk om een explosie boven de zuiger te kunnen krijgen, daardoor is de motor niet aan het lopen te krijgen.
Het is ook te ruiken bij de uitlaat dat er wel benzine in de motor komt, dat zou niet kunnen als er geen onderdruk was en de spoeling dus niet zou werken.
 

DexterXL

Specialist Verwarming
  • #15
Je kan er gewoon euro 95 in doen, echter moet er wel
mengsmering in geschikt voor dit soort motoren, dus
full-synthetische olie, in jouw geval dus de 1:40
verhouding, doe je de verkeerde olie in, dan kan de
boel dus vast gaan zitten, bewaar de mengsmering, dus
de al gemengde benzine, nooit te lang, dus maak niet
te veel aan, dit omdat de benzine uitdampt, en je
mengverhouding steeds zwaarder word, dus meer olie in
de benzine.
Je zou kunnen proberen door de bougie eruit te halen,
en een klein beetje diesel erin te doen, dit reinigt
de cillinder en zuiger, daarna leeg gieten en starten.
 

Fwalraven

  • #16
Ik ga de full-synthetische olie proberen.

Fabrikant heeft het gewoon over benzine en tweetaktolie mengen

In verleden altijd gewone tweetaktolie met Euro 95 gemengd. Heeft hij het toch 4 jaar goed opgedaan. Zonder problemen, ondanks dat er 'n ander verhaal te vinden is.

Frans
 

Ralph

  • #17
De fabrikant mag je tegenwoordig niet op z'n woord geloven en dat is triest genoeg.
Vooral sommige autofabrikanten niet want die willen alleen verkopen en schroeven daarvoor elk onderhoudsinterval op of verkopen zelfs lulkoek voor longlife (denk dan aan automatische transmissies).

Wie je wel kan geloven zijn de bedrijven die ze repareren en daar kom ik wel eens en zie ze wel eens uit elkaar liggen.
Je kan ze precies er uit halen wie op brommerpeut hebben gelopen, zo smerig zijn ze.

Maar ik deed het vroeger ook hoor die dingen op die rommel laten lopen maar tegenwoordig alleen nog maar aspenII benzine voor mijn machines.
Dat start goed, geen lekkende keringen en of vastlopende zuigers....
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #18
In tweetakt oliën zit een groot verschil, gebruik er eentje die geschikt voor uw toepassing, gewone tweetaktolie voor brommers etc. is niet geschikt.
Mengen met goede olie doe ik altijd zelf, een specialist in tuinbouwmachines heeft die altijd op voorraad, bij goede verdunning, b.v. 1 op 40 is dat een prima methode.
Altijd de olie eerst in de jerrycan en dan de benzine, goed schudden en dan pas gebruiken, voor ieder gebruik schudden, deze mengsmering is net zo goed als de kant en klare alleen veel goedkoper.
Neem een niet te grote jerrycan, de benzine moet er niet al te lang in zitten, niet langer dan een half jaar.
 

DexterXL

Specialist Verwarming
  • #19
Die brommerpeut waar jij het over hebt, zijn echt niet
schadelijk voor zuigers, keerringen enz....
Het is alleen vette bagger die te veel koolafzetting
veroorzaken, en met de goede full-synthetische mengolie
voorkom je het meeste.
Euro95 is gewoon prima brandstof, alleen die Aspen II
benzine is minder schadelijk voor de mens, dus als je
voor je beroep zeer veel met benzine motoren werkt, dan
doe je er verstandig aan om met Aspen benzine te werken.

In de motorcrosswereld werken ze al jaren met goede
mengsmeerolien, maar vast zittende zuigers na de winterstop
van 4 maanden heb ik nog nooit meegemaakt, en koolafzetting
is ook niet aan de orde, zuigerslijtage is ook steeds
minder ondanks de toenemende toerentallen.
Dus troep is het niet, schadelijk ook niet, maar bij
veel gebruik, is het wat minder gezond :wink:
de toegevoegde mengsmeerolie is de boosdoener
 

Kacheltje

  • #20
Mee eens. :wink:
Vraag is wel wat voor olie wordt toegevoegd.
Antwoord is nog niet gegeven.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu