Whirlpool ADG9340/1 kokhalst

Jazzpr

  • #1
Beste klussers,

Sinds sept 2005 heb ik de vaatwasser staan, direct na levering zijn de rubbers vervangen omdat deze verwrongen waren, in sept 2009 is de motor ivm lekkage vervangen, in jan 2010 is de zeepbak vervangen ivm doorbranding en vorige maand moest ik de bovenste afdichtdop vervangen ivm uitdroging. Tussentijds is de monteur tientallen keren langs geweest ivm harde bromtonen van de motor/pomp én zeepbak, maar ook vanwege een slecht wasresultaat. Het harde brommen is helaas nooit verholpen en de resultaten varieerden enorm. Ca. 1x per maand draai ik een uitgebreide 'soda beurt'. Helaas is de garantie van 5 jaar inmiddels verlopen, zijn de problemen niet verholpen en vind ik het apparaat de monteurskosten (voorrijdkosten, uurtarief én materiaal) niet meer waard.

Er zijn nu wederom problemen waardoor het apparaat vrijwel onbruikbaar is. Het begon met het abrupt stoppen tijdens het wasprogramma, knipperen van de led en eindeloos onderbroken te piepen. Hierop heb ik de voorkap losgehaald, constateerde geen water in de bodembak en heb de vlotter nagekeken op functioneren: geen probleem gevonden. Een reset (aan+start-knoppen indrukken) maakte geen verschil.

Er zitten 3 programma's op: kort (40°C), borden (50°C) en pannen (70°C). Het korte programma draait hij goed af, wel met gebrom. Het 2e en 3e programma verloopt probleemloos tot de 2e keer rondpompen (na ca. 30 minuten vanaf de start). Dan gaat de motor/pomp hakkelen en haperen, stopt alles, even later hoor je een gesis en daaropvolgend het gekokhals, waarna het stil is en het apparaat niets meer doet. De lampjes branden normaal, geen geknipper, geen gepiep. Het valt mij op dat het zeepbakje dan nog gesloten is. Als ik de deur open en weer sluit, gaat het apparaat -na wat licht gestotter in de motor/pomp- verder met rondpompen om vervolgens evenlater weer dezelfde problemen te ondervinden. Dit kan ik eindeloos blijven herhalen.

Gisteren heb ik 'em uit de keuken gehaald en de binnenkant goed bekeken, maar niets afwijkends kunnen vinden. Het kan best zijn dat ik ergens overheen kijk, qua witgoed ben ik echt een noob.

Details:
- Product: Whirlpool ADG9340/1
- NC: 854234001860

Heeft iemand een idee waar ik naar moet zoeken? Ik kom er in m'n eentje niet uit...

Groeten en alvast bedankt,
Jasper
 

HarryO

  • #2
Lijkt op verstopping of iets in het circulatie pomp circuit.
Verklaart ook het lawaai en slechte was resultaat.
Dit los je met soda mogelijk niet op, open maken dus.
Het zeepbakje gaat pas open als het water verwarmt is of gaat worden.
Als je in deze afgelopen 5 jaar al zoveel problemen hebt gehad zou ik toch iets proberen te regelen met de leverancier of Whirlpool.
 

Jazzpr

  • #3
Volgens mij ben ik eruit... de motor/pomp is uit elkaar gehaald, waaruit bleek dat de magneet van de motor gebroken is. Er zijn ook al wat brand- en slijtageplekken waarneembaar, dus ik ga de motor vervangen.

De motor is slechts 17 maanden oud, maar ik denk niet dat aanspraak op de installatie-garantie iets gaat uithalen...
 

HarryO

  • #4
Dat verklaard dus een heleboel.

Het Consumentenrecht gaat vrij ver en "Niet geschoten is altijd mis".
 

Jazzpr

  • #5
Bedankt Harry! Dat verklaard inderdaad een hoop. Hoe meer ik naar het onderdeel kijk, hoe meer ik begrijp dat 'ie het heeft opgegeven.

Morgen bel ik als eerste de monteur die de motor geplaatst heeft, als zelfstandige via Whirlpool is er vast wel iets via hem te regelen. 17 maanden voor een motor lijkt me niet de bedoeling. Bouwjaar ervan is 2001, dat zorgt toch al voor wat vragen. Kijken wat hij erover te zeggen heeft. Nee heb je, ja kun je krijgen...
 

Jazzpr

  • #6
Helaas, zowel de monteur als de Whirlpool klantenservice zijn in het weekeinde onbereikbaar... en voor wat ik zo heb kunnen vinden, is er ook geen Whirlpool webcare. Ernstig ouderwetse onderneming, naar mijn mening is dit vandaag de dag een sterk signaal van laksheid en anti-service!

Daarnaast zijn er -volgens de zoekmachine van Whirlpool- geen dealers in een straal van 720km van mijn adres te vinden. Ik heb dus ook geen idee waar ik vanmiddag wél kan aankloppen voor wat hulp/advies. Het moet namelijk wel een Whirlpool gelieerde onderneming zijn, wil ik überhaupt enige coulance kunnen afdingen.

Is dit wat ik kan verwachten van een C-merk zoals Whirlpool of ben ik een pechgeval die moet minderen in de pas?
 

Jazzpr

  • #7
Teleurstelling... ik heb de monteur gesproken, die zegt maximaal 6 maanden garantie op reparaties te mogen geven van Whirlpool, ongeacht of de te verwachten levensduur langer is. Bij bezwaar werd ik verwezen naar de Whirlpool klantenservice.

Ook de klantenservice geeft ook te kennen dat de garantie op reparaties 'slechts' 6 maanden is, ongeacht de te verwachten levensduur. Bij bezwaar werd ik, voor een 'deskundig oordeel', verwezen naar de betrokken monteur. Dezelfde monteur die mij even daarvoor naar de klantenservice verwees. Laat ik de monteur zijn oordeel geven, moet ik de voorrijkosten én werkuren betalen, zonder enige zekerheid over het vervangen van de motor of coulance.

Bij bezwaar kan ik een brief naar 'het Whirlpool hoofdkantoor' schrijven, maar de -erg vriendelijke- klantenservicemedewerkster gaf te kennen dat ik daar mijn doel dan zeer waarschijnlijk toch ook niet haal.

Het komt er dus op neer dat ik de motor zelf mag betalen. Ik ben toch teleurgesteld in de gang van zaken, wat zeker zwaar weegt bij de aanschaf van een volgend product. Het is niet anders, want een gang naar de rechter voor een onderdeel van €125,- gaat 'em ook niet worden.
 

HarryO

  • #8
Het gaat wat te ver voor dit techneuten forum maar informeren bij Juridisch Loket en/of ConsuWijzer kan natuurlijk altijd.
Nee heb je en ja kun je krijgen...

Technisch gezien is het probleem gevonden.
 

Jazzpr

  • #9
Voor mensen met dergelijke problemen lijkt het me juist praktisch om duidelijk te zijn. Toch?
Weten ze waar ze aan toe zijn en het scheelt ze weer ploeteren.

Maar, ik heb via Marktplaats een pomp aangeschaft, origineel onderdeel, gloednieuw en ongebruikt voor slechts €75,-. Over een paar uren draait mijn vaatwasser weer.
 

HarryO

  • #10
Klopt, zeer weinig mensen weten dat ze veel meer rechten hebben dan het éne jaar garantie wat op de bon staat.

Succes met de pomp en nu maar hopen dat de machine weer een tijdje mee gaat.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu