Welke lak is het beste?

Luka3370

  • #1
Ik wil een salontafel gaan maken in wit hoogglans (van MDF).

Mijn idee is als volgt:
- Gronden met grondverf (acryl).
- Zijde- of hoogglans acrylverf aanbrengen. (2 of 3 lagen)
- Hoogglans lak aanbrengen. (3 of 4 lagen)

Nu is de vraag welke hoogglans lak ik het beste kan gaan gebruiken:
Jachtlak, bootlak, parketlak, meubellak ? Of misschien wel nagellak :lol:

Welke verkleurt niet? Welke geeft de mooiste glans?

Welke soort roller/kwast moet ik gebruiken?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Voor de verf adviezen moet u op de deskundigen wachten, over het materiaal heb ik mijn twijfels, mdf beschadigt namelijk zeer snel op de hoeken.
 

EGeen

  • #3
MDF, heb ik verder geen ervaring mee hoe dit is als houtsoort, kwa verf kan ik enkele tips geven:

- Staan er glazen etc op? Neem terpentinegedragen grond&aflak, krijg je minder snel last van kringen.
- Ik neem aan dat u de 3e stap een transparante lak bedoeld. In dat geval ook de 2e stap met een PU Hoogglansverf werken.
- Bootverf/jachtlak etc is niet sterk. Als laatste laag een PU (Polyurethaan) parketlak nemen.
- 1 a 2 keer gronden, eerste laag goed verdunnen (MDF heeft een zuigende werking).
Laatste lagen niet verdunnen, of verdunnen met owatrol olie
 

Red

  • #4
EGeen schreef:
Ik zie deze naam nu voor de 2e keer, is dit een vervanger voor terpetine als verdunning?
 

Cyruse

Vaste Beantwoorder
  • #5
Owatrol is meer een soort toevoeging voor verf. De verf vloeit er wat mooier door uit en het zou op staal corrosiewerend eigenschappen hebben. Vroegah verkochten ze een mengseltje van owatrol en loodmenie, en dat noemden ze RLS.

Sommige mensen zweren er bij. Ik heb het ook gebruikt op een boot en vergeet die corrosiewerende eigenschappen maar. Maar inderdaad, het vloeit wel beter uit en is in dat opzicht beter als toevoeging dan terpentine omdat terpentine uiteindelijk verdampt en owatrol niet. De uiteindelijke laklaag wordt er wat 'taaier' door.
 

Projektzwo

  • #6
Hallo,

Zoals egeen voorstelde om en PU als laatste laag te gebruiken kan ik afraden de meeste 'volle"polyurethan lakken zijn scherper dan de onder liggende lak en zullen dus als afbijtmiddel werken.

als je dit toch wilt doen eerst een proefvlakje zetten.

zelf heb ik enige tijd geleden een bar in een cafe in een inpregnerende beits geschilderd voor de kleur (noten) en deze afgewerkt met een sig..durbd blank.

denk er aan bij het gebruiken van 2K producten of ze wel of niet geschikt zijn voor binnen wij hebben de bar dan ook buiten gedaan en daarna laten plaatsen.

Succes met de productkeuze projektzwo
 

EGeen

  • #7
Hmm is er ook ergens waar ik iets over het pu kan nalezen Projektzwo? Naar mijn inziens wordt dit zeer vaak gedaan en ik heb nog nooit gehoord over problemen die hierdoor zijn ontstaan. Zeker als afbijt lijkt me nogal uuhmz zeer sterk namelijk. Maar ik sta natuurlijk voor alle informatie open, dus als hier nog ergens iets over te lezen is graag.
- Stel dat, dan kan ook altijd de onderliggende laag ook met PU-lak worden gedaan

durbd ?

2K kan altijd wel binnen, enkel het kan goed stinken. Handig is het vertellen waarom ;), zijn vaak meer mensen nieuwschierig en zo voorkom je halve waarheden.
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #8
Heren , heren...

1. Elke blanke lak verkleurt iov UV. Staat uw tafel niet echt in het zonlicht dan valt dit, mede door de witte ondergrond, best mee omdat:

2. PU watergedragen lakken kleurvaster zijn dan terpentinegedragen versies: zij hebben geen UV ontvankelijke groepen.

3. Kijk even naar de opmerking van Jan: MDF is zeer kwetsbaar

4. Ik heb wel een Volle neef: Wat een "Volle" PU lak is weet ik niet, en afbijt-eigenschappen zijn mij niet bekend, maar een PU lak ( copolymeer ) bestaat uit 2 componenten, een harde en een zachte, die elkaar uitstekend aanvullen. Los van elkaar zijn ze eigenlijk waardeloos in verf.

5. U kunt met een acrylgrondverf gronden, maar ook met een goed vullende alkydharsverf, die u wel goed moet schuren alvorens verder met watergedragen aan de slag te gaan,met een acryl PU verf voorlakken en aflakken en met een acryl blanke lak. Een beproefd systeem :mrgreen:

4. lagen is niet nodig: 2 is genoeg.
 

EGeen

  • #9
Dag heer Kees,

Leuk alle aanvullende informatie, doe altijd wat extra's op in deze fora. Als mij iets niet geheel duidelijk is, vraag ik dit nieuwschierig na, net als mijn vorige post.

Hierdoor vraag ik tevens ook aan u: PU-lak over normale lak, geeft dit een even goede hechting? Ik heb er namelijk nooit iets over gehoord dat dit niet zo is. Vloeren worden namelijk toch ook vaak "ingekleurd" en daarna afgelakt. Ben nieuwschierig..

Verder in uw puntje 5, is uw laatste laag een acryl blanke lak, ik neem aan dat dit ook een PU is dan? Aangezien de laatste laag de sterkte van de laklaag ook ten zeerste bepaald?
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #10
Puntje 5, mijn beste heer EGeen, lijkt mij duidelijk.

Vwb uw andere vraag: u kunt over een alkydharslak / watergedragen lak verder met een AK PU lak / WAD PU-emulsie lak.

PU lakken in de huisschildersector zijn vaak gemodificeerde polyuretan-alkyd emulsies (WAD ) of polyurethan alkydharsen.

Als verfspeciaalzaak specialist weet u ook dat deze producten met zichzelf overschilderbaar zijn. Onderling beinvloedden ze dus niet de hechting op elkaar.

Er zijn ook systemen die uitstekend op elkaar hechten, ook al zijn ze totaal verschillend van samenstelling.

Hopend u hiermede naar wens te hebben geinformeerd :mrgreen:

In de praktijk: we gronden garantie multiplex met een iso-alkydharsprimer. NB : op advies van de fabrikanten van zowel de verf als het garantie multiplex ( 10 jaar garantie ).

Vervolgens SCHUREN, dit is dus het essentiele onderdeel in het systeem, en afwerken met een watergedragen lak.

Resultaat is uitstekend. U heeft dan nog steeds de voordelen van WAD verf: elastischer, kleurechter, omdat ze geen UV ontvankelijke groepen hebben, en dus op den duur duurzamer dan terpentinehoudende verven.

Elke fabrikant zal u vertellen dat een watergedragen verf over een goed geschuurde alkydharslaag kan, zeker als u daarop eerst een hechtprimer zet.

Het antwoord op uw vraag is dus: Ja. De spanningsverschillen waardoor onthechtingsproblemen ontstaan tussen beide productgroepen ( watergedragen op alkydhars ) zijn nu wel onder de knie, alhoewel ze ons lange tijd parten hebben gespeeld.

De kwaliteit van de verven is hierbij natuurlijk medebepalend.
 

EGeen

  • #11
Mijn dank voor uw uitleg. Ik ben altijd benieuwd naar de achterliggende gedachtes waarvoor iets kan of niet, vooral omdat veel aspecten verkeerd zijn ingeburgerd. Ikzelf ben natuurlijk veel meer praktisch bezig voor de goede artikelen voor de juiste klant. Natuurlijk heb ik op deze manier al enige ervaring maar je kunt nooit uitgeleerd zijn. :mrgreen:

Hiermede vond ik het daarom ook een vreemde veronderstelling dat een normale PU niet over een simpele aflak kon. Zelf ga ik natuurlijk altijd uit van de beste manier, daarom houd ik ook altijd aan om dezelfde producten uit hetzelfde segment (hiermee bedoel ik de verdunning die deze producten met elkaar gemeen hebben) niet snel door elkaar heen te gebruiken.

P.s. Ik vind het fijn te horen dat er ook schilders zijn die goede verstand van zaken hebben. Soms kijk ik wel eens vreemd op wat vakmensen soms niet weten. (al staat natuurlijk iedereen wel eens met een mond vol tanden :lol: )
 

Luka3370

  • #12
Jan schreef:
Code:
<i>
</i>over het materiaal heb ik mijn twijfels, mdf beschadigt namelijk zeer snel op de hoeken
Welke houtsoort moet ik dan nemen? En is deze dan ook nog goed te verven en te lakken?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #13
18 mm berken multiplex vind ik een mooi materiaal voor een salontafel, het werkt niet of nauwelijks en blijft mooi recht, zakt dus niet door behalve bij grotere lengtes, denk daarbij aan meer dan 1,50 meter.
Koop de platen bij een houthandel, bij de meeste bouwmarkten ben ik niet blij met de kwaliteit, bestel minimaal 9 laags.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu