Welke as en pulley voor schijfschuurmachine

Klaas0639

  • #1
Ik ben een schijfschuurmachine aan het ontwerpen en bouwen.

De schijfdiameter wordt 300 mm aangedreven door een 2 pk motor via een 3 op 1 of misschien 2 op 1 V-snaar overbrenging. Het toerental van de motor is 2800, het toerental van de schijf wordt dus rond de 900 a 1400 omw./min.

De as waarop de schuurschijf en v-riemschijf zitten is gelagerd in 2 kogellagerblokken. De asdiameter is 20 mm.

De as wordt vastgezet in de lagerblokken met twee boutjes (zo is het blok origineel uitgevoerd).

Als as kun je dure "echte " assen kopen. Maar ik was van plan 20mm blank rondstaf te nemen.

Is daar een probleem mee te verwachten, gaat dat passen? Of moet ik zo'n dure "echte" as kopen? (Terzijde: Wat is er speciaal aan zo' dure as? De passing?, rechtheid en of rondheid?).

Tweede vraag:
Ik zie dat veel v-riem schijven en pulleys met een soort conische ring worden vastgezet. Ik heb hier geen ervaring. Hoe werkt dat. Heb je daar speciaal gereedschap voor nodig? ( ik ben een amateur-houtbewerker en geen metaalbewerker)

Beetje lang verhaal maar maakt antwoorden misschien makkelijker

Met vr groet
Klaas
 

De Haan

Specialist Planten en Tuinen
  • #2
Ik heb een LMS houtdraaibank gekocht voor een paar tientjes.
Daar zit bijna alles op wat ik nodig heb.
Drie snelheden en een motor van ongeveer 500watt.
Is de motor te licht kan er éénvoudig een sterkere motor opgezet worden.
De bank zelf kort ik flink in en er kan een schijf op van 300mm.
De leunspaan die erbij zit ga ik aanpassen, zodanig dat er gradenverstelling opkomt.

 

Klaas0639

  • #3
Mooie combinatie van functies.

In mijn ontwerp is de schuurmachine niet gecombineerd met andere functies. Vermogen heb ik genoeg. Ik heb min of meer vastgesteld dat 1,5 pk (zeg 1000 watt) bij 1000 omw/min., voldoende zal zijn.

Mijn vragen betreffen welke as ik moet nemen en op de techniek van het vastzetten van een v-schijf middels een conische ring.

Mvg
klaas0639
 

Klaas0639

  • #4
Niemand?
Misschien was mijn tekst veel te lang.
Heb de 2 vragen, nu in weinig woorden opnieuw gesteld en nu 1 vraag per item.
 

@rie

Specialist Elektra
  • #5
Ik zou voor "echte" as gaan, 20cm kost niet veel (afval stukje bij een constructie bedrijf, ff een rondje over een industrie terrein fietsen))
De puley met conische bevestiging kan je met 2 of drie bouten zo op de as klemmen. Daar heb je alleen een sleuteltje 13 voor nodig.
 

Klaas0639

  • #6
Waarom zou je liever voor de echte as gaan? Wat ishier het essentiele verschil?
 

@rie

Specialist Elektra
  • #7
Assenstaal is harder, en voor het verschil in prijs voor zo'n klein stukje zou ik gewoon het beste materiaal nemen.
Met een beetje mazzel krijg je het voor niets (of voor een blik jodenkoeken)
 

Klaas0639

  • #8
Hm, hardheid begrijp ik niet zo. ik zou verwachten dat het misschien met passing, rondheid en rechtheid te maken zou kunnen hebben. Maar ik ben geen deskundige :-). (wil wel graag begrijpen)

Dank overigens voor de geruststelling mbt bevestigen V-riemschijf.

Mvg
klaas0639
 

@rie

Specialist Elektra
  • #9
Normaal rond 20mm is warm gewalst en dus "zacht"
Assenstaal is koud gewalst en "hard"

Als je van beide een stukje hebt, probeer het dan maar eens te buigen, dan weet je wat ik bedoel.

1 mtr assenstaal kost ongeveer €20,00 dus voor dat stukje van jouw ben je €5,00 kwijt.
Waar praten we eigenlijk over.
 

Klaas0639

  • #10
Mijn vraag betrof begrijpen.


Mvg
Klaas
 

Pap

  • #11
Assenstaal is rond op maat geslepen dus passent voor de lagers
assenstaal is betergeschikt omdat dat tegen buig belasting kan
veerkracht
maar als jij een stuk gewoon rond staal hebt gaat dat voor dit ook wel
klem bus heet taper lock en werkt heel goed
 

Klaas0639

  • #12
Dank. (En... , gewoon staf kan ik hier op de hoek halen, scheelt een heel stuk fietsen :-)

Mvg
klaas0639
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu