Welk type frees voor 'zagen' van vensterbankpanelen en hoe?

AvanHulst

  • #1
Binnenkort wil ik enkel Milinboard_vensterbanken vensterbankpanelen van 18mm spaanplaat en een melamine toplaag plaatsen. Nu wil ik deze op maat zagen met een fijngetande cirkelzaag en de hoeken ‘zagen’ met een Bosch POF 1400 bovenfrees.

Ik heb nog geen ervaring met bovenfrezen maar heb inmiddels wel gelezen dat een HM freesje te prefereren is boven een HSS exemplaar. Ook heb ik begrepen dat een geleide- plank of rail en de freesrichting van belang zijn.

Vanzelfsprekend ga ik eerst oefenen op restmateriaal. Maar voor dat ik hier aan begin zou ik graag willen weten welk freesje ik hier het beste voor kan gebruiken (een vingerfrees of groevenfrees?). En hoe kan ik het beste frezen voor een zo mooi mogelijk resultaat?
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #2
Je hebt een frees met een geleide lagertje nodig zoals op deze afbeelding:


Je hebt dan geen geleiderail nodig.

Of bedoel je dat je ze in verstek wil zagen?
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #3
Als het over de hoekverbindingen gaat, kan dit ook gewoon met de cirkelzaag. Op z'n kop zagen met de zaag er nét doorheen, of eerst voorritsen levert een schone zaagsnede op. Erop letten dat de zaag haaks staat, of dezelfde kant op zagen, zodat dat de onnauwkeurigheid in hoek opheft.
 

AvanHulst

  • #4
Sorry, ik was niet helemaal duidelijk met het woord hoeken.

Ik bedoelde het 'uitzagen' van de hoeken om de vensterbank tussen de twee muren aan weerszijden van het raamkozijn te kunnen plaatsen.

Zoals op deze foto te zien is:



Voor de duidelijkheid, het gaat om het uitfrezen van hoeken bij spaanplaat vensterbankpanelen. De MDF vensterbank op bovenstaande afbeelding dient slechts als voorbeeld voor het soort hoek.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #5
Dan is een decoupeerzaag handiger. Ook aan de onderkant zagen met een scherp fijngetand zaagje om de zaagsnede netjes te houden. Evt. eerst insnijden of met plakband afplakken.

Met een bovenfrees kan, maar uit de hand geeft geen rechte lijn. Je kan langs een mal frezen, met een kopieerfrees. Maar dat is wel veel werk voor één zaagsnede.
 

AvanHulst

  • #6
Met een decoupeerzaag krijg ik het helaas niet zo strak als ik zou willen. Ik heb dit al meerdere malen geprobeerd met verschillende fijne zaagjes, waaronder enkelen met de tanden naar beneden en zelfs voor metaal. Ook met afplakken en heel langzaam zagen krijg ik het gewoon niet mooi (recht). Vandaar dat ik het dit keer met een bovenfrees wilde doen en langs geleideplankjes wilde frezen.

Nou moet ik zeggen dat ik een moeilijke klant ben wat afwerking betreft. Ik slaap bij wijze van spreken al slecht als ik eerder die dag plinten heb gelegd en ergens in een afgelegen hoekje, die nooit iemand zal zien, bij één plint het houtpatroon niet vlekkeloos overgaat in de andere plint. Ik weet het, vrij zinloos, maar ik ben een herstellende perfectionist (cq control freak) :wink:
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #7
Dan is spaanplaat echt jouw materiaal :cool: !
Om dat strak gezaagd te krijgen zonder dat er hier of daar een stukje van het melamine afspringt heb je echt goed gereedschap en geluk nodig.
Je zou met de cirkelzaag de hoeken zover als je kunt kunnen inzagen en dan het laatste stukje (waar je dus niet helemaal door kon zagen vanwege de radius van het blad) met een goede scherpe handzaag door kunnen zagen.
Kwestie van goed aftekenen tot waar je kan gaan met de cirkelzaag.

Ik zou evengoed de randen van de vensterbank die in zicht komen afkitten, zo zie je een niet zo'n scherp randje ook niet meer.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #8
Niet mis mee om het mooi te willen maken!

Is de dagkant volledig recht? Met een profielaftaster kan je het goed op het hout overbrengen.

Langs een malletje van plankjes kan het wel. De frees in de bovenfrees moet goed scherp zijn. In interne hoeken zit je met de straal van de frees. De freesrichting en -diepte is ook erg van belang. De laatste freesgang hooguit een mm eraf halen.


Met een decoupeerzaag kan je de zaagsnede eerst insnijden met een scherp mes. Dit is de zijkant van de zaagsnede, zaag er netjes naast, dan kan er geen plastic afspatten.
Op mijn decoupeerzaag kan ik een antisplinterplaatje zetten, nog niet gebruikt, maar dit zou goed moeten werken.
 

Hansalmere

  • #9
Misschien moet je over wegen om te werken met goed mini gereedschap. Als ik lees hoe precies je bent. Als ik dit bij een klant zou monteren en die zou aangeven hoe precies het moet dan zou ik eerst mallen maken.
 

StefanD

  • #10
Met een bovenfrees lukt dit niet, omdat de binnenhoek altijd rond zal zijn.
Heb je al gedacht een een simpele figuurzaag?
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #11
Nog een aanvulling. Een occilerende machine werkt ook erg nauwkeurig.

Geen ervaring met het zagen van gelamineerd spul ermee, maar ik verwacht dat dit ook splintervrij kan.
 

Hansalmere

  • #12
Vanochtend nog eens met enkele collega's meubelmakers zitten bomen hoe je dit project kan uitvoeren. Maar als je het voor 100 procent wilt doen zoals je beschrijft denken wij dat de enige mogelijkheid is mallen maken en heel heel veel geduld. En zelfs wij denken dat het bijna onmogelijk is. Ik zou deze opdracht ook nooit aannemen op de zaak.

Ben wel benieuwd hoe je het gaat doen en naar het eindresultaat als je wilt graag wat foto's

Hans
 

StefanD

  • #13
Zo moeilijk is het op maat zagen van een vensterbank toch niet? Met een figuurzaag en een vaste hand heb je die hoekjes er zo uit. Doordat je "naar beneden zaagt" splintert de toplaag ook niet.
 

Hansalmere

  • #14
Nee het kan vrij eenvoudig zijn, maar volgens mij moet het haarscherp zijn en ECHT kaars recht zijn en als iemand zo precies is wordt het een uitdaging.

Hans
 

AvanHulst

  • #15
@IJkenhout:

De dagkant is inderdaad geheel recht. De radius van de interne hoeken is een goed punt. Zelfs met een 6mm frees blijf je een radius houden van 3 mm. Ik kan niet goed meten wat de radius van de hoekprofielen op de muren is maar het zal zeker minder zijn. Ik zal een proefstukje moeten frezen om te zien hoe dat staat.

Hoeveel mm zou ik er per freesgang af kunnen halen? Is tweemaal 8,5mm en tot slot 1 mm een optie? En belangrijker, welke frees wordt hiervoor doorgaans gebruikt? Een vingerfrees?
 

AvanHulst

  • #16
@Hansalmere:

Ik overweeg om een Japanse zaag te kopen voor het fijnere zaagwerk. Deze worden gebruikt bij meubelrestauraties vanwege de vrijwel splintervrije zaagsnede. Ik weet echter niet of dit in de categorie mini gereedschap valt.
 

AvanHulst

  • #17
@StefanD

Dat is inderdaad een punt dat IJkenhout ook maakte. Met een 6mm freesje zou de radius 3mm worden. Met een proefstukje zal ik moeten checken hoe dat oogt.

Een figuurzaag heb ik wel gebruikt voor andere klusjes maar alleen met houtsoorten die daarna nog goed bij te werken zijn met een schuurklosje. De niet geheel rechte zaagsnede zal ik hier helaas niet meer kunnen bijschuren.
 

AvanHulst

  • #18
@Hansalmere:

Ik had eerlijk gezegd niet verwacht dat dit zo ongebruikelijk was. De afgelopen dagen heb ik het nodige leeswerk gedaan over het netjes zagen van spaanplaat met melamine toplaag en kwam op enkele engelse fora het advies tegen om een bovenfrees te gebruiken.

Dit leek mij een goed idee omdat anders dan bij een decoupeerzaag de frees niet zal buigen waardoor de zaagsnede, mits een geleider gebruikt wordt, kaarsrecht is. Tot zover de theorie. Ik begrijp nu dat het in de praktijk blijkbaar wat anders ligt.

Nu wil ik weliswaar graag dat het eindresultaat mooi is (sommigen zullen zegen té perfect) maar de tijd die de klus kost moet ook wel reeel zijn. Zeker nu ik een klein kind heb kan ik niet meer zoveel tijd spenderen aan één klusje. En dat is maar goed ook want ik was echt hard op weg om klussen niet meer leuk te vinden. Het duurde altijd té lang en ik was nooit helemaal tevreden met het eindresultaat.

Dat wil niet zeggen dat ik het niet ga proberen. Ik heb genoeg oefenmateriaal liggen om een en ander uit te testen. Lukt het niet op deze manier dan zal ik over moeten op plan B. Misschien is een Japanse zaag wel een optie.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #19
Ik heb diverse quotes verwijderd en de topics aangepast om het leesbaar te houden, zoals u kunt zien kan het ook op de manier zoals bovenstaand.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #20
Je hebt een groeffrees of een vingerfrees nodig. Al denk ik dat een vingerfrees eigenlijk een verzamelnaam is. Ik denk dat een spiraalfrees minder geschikt is, al kan ik niet aangeven waarom. In theorie zou een naar beneden gerichte spiraal het beste zijn, omdat er dan niets van de toplaag af kan spatten. Maar ik zou gewoon een rechte frees gebruiken.

Maar je gaat langs een mal frezen. Dat doe je met een kopieerring, of makkelijker: met een kopieerfrees. Heb je de kogellager aan de onderkant zitten, dan moet de mal aan de onderkant. Kogellager aan de bovenkant werkt handiger, omdat je beter zicht hebt. Die frezen zijn echter minder goed verkrijgbaar en je moet opletten dat de machine op de rand niet kantelt. Bij de lager aan de onderkant vreet kantelen niet meteen in het materiaal.

Hoeveel materiaal er je tegelijk af kan halen is afhankelijk van de diameter van de frees :) Maar langs een mal zaag je eerst de contouren grof uit met bv. decoupeerzaag en alleen het laatste randje met de bovenfrees.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu