Waterkeerring wasmachine hoe (welke zijde waar) te plaatsen

Micheldeman

  • #1
Inmiddels dien ik voor de 2e keer de waterkeerring en lagers van de trommel van de wasmachine Whirlpool WMA275 te vervangen. Eerste keer was 4 jaar geleden, dus de vraag is hoe lang hij het nu gaat uithouden. De bronzen bus waarop de keerring afdicht heb ik gepolijst.

Nu viel mij eigenlijk op dat de waterkeerring, die ik inmiddels dus al een keer had vervangen, met de platte zijde richting trommel zit en met de holle zijde richting de achterliggende lagers.

Ten eerste zou je denken dat dit niet juist is, omdat bij bijvoorbeeld een versnellingbak van een auto de platte zijde van de keerring aan de buitenzijde zit en de holle zijde aan de binnenzjde. Nu is het enige verschil tussen een versnellingbak en een wasmachine dat er in een versnellingsbak olie tegengehouden moet worden en bij een wasmachine uiteraard water.

Je zou verwachten dat op de wasmachine dit hetzelfde zou moeten, echter lijkt me dit niet goed voor de veerring die zich in de keerring bevindt en voor de benodigde spanning zorgt ter afdichting van de ring. Deze zal snel door het water en zeep aangetast worden. (Overigens weet ik niet of op de originele waterkeerring een dergelijke veerring zat, aangezien ik in Sri Lanka woon en genoodzaakt was mijn huidige keerring bij een automaterialen zaak te halen).

Maar ook als je naar de vorm van de keerring kijkt is deze ontworpen om zoals gezegd met de holle ruimte aan de binnenzijde te plaatsen, omdat druk de ring dan op de as drukt zodat hij ook weer beter afdicht.

Hoe zit dit nu eigenlijk?
 

Micheldeman

  • #2
Ik heb inmiddels antwoord kunnen vinden op mijn vraag uit een ander topic over hetzelfde onderwerp.
Echter nog niet de beargumentering, aangezien keerringen bij versnellingsbakken juist met de platte zijde aan de buitenkant gemonteerd worden.

Citaat van
Jan
Specialist Hout/Bouw Moderator
uit een ander topic: Correcte plaatsing simmering Bauknecht wasmachine

De dichte kant van de ring moet naar binnen, dus richting trommel zitten, aan de andere kant is de ring open, u kunt hier een veer zien zitten.
De ring kan gewoon in het kruis, waar de lagers in zitten, gedrukt (voorzichtig) worden.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #3
Bij dit merk zit er meestal een afdichting op de as die afdicht tegen het achterschild van de kuip.

Kunt u de nummers van de machine vermelden zodat ik even verder kan zoeken ?

Of anders even een foto plaatsen van de plek waar de keerring zit ?
 

Micheldeman

  • #4
Beste Jan,

Ik heb de wasmachine inmiddels weer gemonteerd en alles werkt weer naar wens. Foto's kan ik dus helaas niet meer maken, maar de vraag was waarom de keerring met de platte zijde richting trommel geplaatst dient te worden, terwijl bij motoren/versnellingsbakken, dit juist andersom is.

De wasmachine betreft een Whirlpool AWM 275 (inmiddels 14 jaar oud en een gevecht tegen de hoge luchtvochtigheid hier in Sri Lanka, van binnen heb ik hem in de menie staan en van buiten al een paar plekjes weer netjes wit afgelakt) en de keerring bevindt zich direct als eerste op het achterschild van de kuip. De as van de trommel gaat daar als eerste doorheen. Ter hoogte van deze plaats bevindt zich een bronzen bus op de as voor een optimale geleiding voor de keerring. Achter de keerring bevinden zich nog een 2-tal lagers, eerst een grotere, dan een kleinere. Deze heb ik ook vervangen, want vooral de eerste was volledig aangetast door de lekkage waardoor de as ook speling vertoonde. Gevaarlijke zaak als de wasmachine met 1100 toeren en een gewicht aan lkading en trommel van zo'n 10 kilo schat ik, ronddraaid.

Aan het einde van de as bevindt zich een draadeind waarop de moer wordt aangebracht. Als je deze aantrekt, trek je de as verder vast door de lagers waarna alles netjes opgesloten zit.

Echter de vraag blijft: waarom met de platte zijde van de keerring richting de trommel?

p.s. ik weet niet of je het topic je nog kunt herinneren, maar de schokbrekers van dezelfde wasmachine die ik eerder ooit had voorzien van nieuwe O-ringen ter demping werken nog steeds perfect. Onverslijtbaar en blijkbaar beter dan de rubberen platte ringen die er origineel in zaten. Ik heb er nog 4 ringen extra (dus 8 totaal) per schokbreker toegevoegd voor een nog betere demping.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #5
Geen idee waarom de keerring zo moet zitten, bij latere types zit de keerring op de as vast en moet het achterdeel van de kuip er eerst af voordat de ring verwisseld kan worden, vreemde snoeshanen die ontwerpers. :wink:
 

Micheldeman

  • #6
Maar als de keerring vastzit aan de as, draait de as dan niet rond in de keerring? En het achterdeel van de kuip losmaken is ook weer een extra klus.

In mijn geval ging het nog vrij vlot. Gelukkig bleven de lagers achter in het achterschild van de kuip en kon ik ze er met een passend stuk bus eruit slaan.

Toen ik de eerste keer de keerring moest vervangen, bleef 1 lager op de as van de trommel en die heb ik toen met een moker op een aambeeld kapot moeten slaan (wel een veiligheidsbril op, want de kogeltjes en stukjes van de buitenschaal vliegen je om de oren) en de binnenschaal daarna met een scherp geslepen steenbeitel moeten splijten.

Dit laatste werkt ook goed als je een vastgeroeste moer op een bout of draadeind moet losgkrijgen.

Wel topic mag wel dicht denk ik, tenzij er nog iemand is die wil reageren,

mvg,

Michel
 

Service-monteur

  • #7
Hallo ,

Die keerring moet met de dichte kant naar de trommel omdat hij anders binnen 1 maand defect is!

Vetten zeepresten stofresten e.d hechten zich beter als ze ergenss in kunnen kruipen en vervormen dan de keerring.

Succes
 

Micheldeman

  • #8
Klinkt ook wel logisch eigenlijk,
Michel
 

Micheldeman

  • #9
Toen ik eerder de waterkeerring verving was mij voor het demonteren van het geheel al opgevallen dat de trommel speling vertoonde. Ik heb daar toen niet al te veel op gelet omdat ik de lagers toch al ging vervangen. Dus daarmee zou het dan wel verholpen zijn.

Na de reparatie en montage bleek de speling nog steeds aan de orde, dus ik heb het geheel weer uitelkaar moeten halen. Nu bleek dat de as waarop het eerste lager gemonteerd zit (vanaf de trommel gezien) was uitgesleten. In plaats van 25mm was de as 24,5mm. Schijnbaar heeft de binnenste bus van het eerste lager over de as lopen draaien. Wel, wat was de oplossing.

Naar een plaatselijke workshop gegaan, deze hebben rondom de as ter hoogte van het eerste lager, een laslaag aangebracht en vervolgens op een grote draaibank, waar het geheel inclusief de trommel op paste, de as weer terug op 25mm gedraaid.

Alles werkt nu weer naar wens.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu